Sample Imageכתב: מרכוס דו סוטוי

ספר עיון

תקציר: אחורי הספר: 

הסימטריה נמצאת סביבנו כל הזמן. העין והשכל נמשכים לעצמים סימטריים, מן הפירמידה ועד המחומש. לתופעה הייחודית הזאת המצויה בַּכּול יש חשיבות מכרעת בכל מה שנוגע לדרך שבה אנחנו מפרשים את העולם. בכימיה ובפיזיקה,

מושג הסימטריה מסביר את מבנה הגבישים ואת תורת חלקיקי-היסוד; בביולוגיה של האבולוציה, עולם הטבע עושה שימוש בסימטריה לצורך מאבק ההישרדות; והסימטריה - ושבירתה - היא רעיון מרכזי באמנות, בארכיטקטורה ובמוזיקה.

בשילוב של עלילה היסטורית ומסעו האישי כמתמטיקאי, מציע מרקוס דו סוטוי מבט ייחודי אל התפיסה המתמטית תוך בחינתן של השערות מעמיקות על הסימטריה, והוא מעמיד אותנו פנים מול פנים עם מתמטיקאים, מן העבר ובני-זמננו, שנאבקו לשם הבנת תכונותיה החמקמקות של הסימטריה. הוא בוחן את התגלית שהיא אולי החשובה ביותר עד היום - פיסגת הישגיהם של המתמטיקאים בתחום הזה - "המפלצת", פתית-שלג עצום המשתרע במרחב בן 196,883 ממדים (!), אכן מפלצת, ובה יותר סימטריות ממספר האטומים שבשמש.

מהי התחושה כשפותרים בעיה מתמטית עתיקה בהבזק של השראה? מה התחושה כשמראים לך, עשר דקות לאחר מכן, שעשית שגיאה? איך זה לראות את העולם במונחים מתמטיים, ומה זה אומר לנו על החיים עצמם? מרקוס דו סוטוי בודק את השאלות האלה ומספר להדיוטות מתמטיים ולמקצוענים כאחד, מהי חוויית המאבק בכמה מן הרעיונות המסובכים ביותר שהשכל האנושי יכול לתפוס.

לקריאת הפרק הראשון

הוצאה: ידיעות ספרים 

Sample Imageכתבו: נצה מובשוביץ-הדר וג'ון ווב 

ספר עיון

תקציר: מתוך המבוא: 

פרדוקס הוא בדיחתו הטובה ביותר של המתמטיקאי. כמו בדיחה טובה הפרדוקס מתפתח בקלות, בצורה הגיונית ומתקבלת על הדעת לכאורה, עד שהוא מגיע לשורת המחץ שהיא טעות בל תיאמן, מפתיעה לחלוטין, הלועגת בעליצות להיגיון הפשוט. פרדוקס טוב, כמו בדיחה טובה, צריך להציג כהלכה והוא יעורר תגובות מצחוק רועם ועד לחיוך מריר, מלווה בקימוט מצח. 

מתוך "השימוש בספר זה להוראה":

ספר זה הוא אוסף של 60 פרדוקסים, טעויות, וחידות אשר מתאים לשילוב בלימודי המתמטיקה בבית-הספר העל-יסודי. כל אחת מהפעילויות בספר זה תעודד את התלמידים לראות באור חדש, מושגים מתמטיים מוכרים, ולהעמיק את הבנתם במושגים אלה. 

כאשר פרדוקס משמש כאמצעי לימוד הוא מעמיד את הלומד במצב של קונפליקט הכרתי (קוגניטיבי). בהצגת הפרדוקסים שבספר זה בפני תלמידים, אנו מציעים להימנע מלהתערב. זאת על מנת לתת לתלמידים את המרחב והזמן הדרושים לצורך התמודדות עצמית עם אותו קונפליקט הנוצר בעת ההתייצבות בפני פרדוקס. אל תשללו מן התלמידים את התענוג והסיפוק האינטלקטואלי הכרוכים בפתרון הקונפליקט בכוחות עצמם. יחד עם זאת ראוי להיות ערים לסיכון מסוים שקיים בשימוש בקונפליקט קוגניטיבי כטכניקת הוראה.

חלק מהתלמידים עלולים להרגיש מבולבלים, נבוכים, ואולי אפילו חשים שהונו אותם, הוליכו אותם שולל. נסו לגלות רגישות לתסכול של אותם תלמידים אשר מאבדים תקווה וזקוקים לרמז.

הוצאה: גסטליט. המהדורה העברית של הספר יצאה הודות לסיוע של מל"מ – המרכז הישראלי להוראת המדעים. הספר זמין בחנויות הספרים ברשת "מכלול" בטכניון, ובמכללות.

Sample Imageכתב: אהרון מוריאלי

ספר עיון

תקציר: מהו ריבוע קסם? כיצד נבנה ריבועי קסם חשבוניים מגוונים וקסומים ? היכן ומתי צמחו ריבועי קסם בהיסטוריה? ספר שווה נפש לכל אוהב מתמטיקה, פרקים מלאים של הספר בעברית באתר של מכללת קיי.

 

 

 

 


 

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos