ספרות יפה

Sample Imageכתבו: קלרה זיסקין ואלי שור

תקציר: הספר נכתב על ידי קלרה זיסקין ואלי שור, על סמך ניסיון רב שנים בהוראת המתמטיקה במסגרות שונות. הספר נוצר במטרות הבאות: 

- לשנות לטובה את יחסם למתמטיקה של אלה, שעדיין אינם חיים עמה בשלום, על ידי העברת המסר, כי למתמטיקה פנים לא מאיימות, אלא ידידותיות ומלבבות, ויחד עם זה אמיתיות; 

- לתת הזדמנות לחובבי המתמטיקה ולכלל הקהל הרחב של הקוראים להתבונן במתמטיקה מזווית אחרת, ולהכיר עובדות מעניינות מההיסטוריה שלה בת כ-4000 שנה.

בספר שני חלקים. החלק הראשון מכיל עשרה סיפורי אגדה שבהם מתרחשים אירועים שונים עם תושבי יער הקסם, שהם חיות, בעלי תכונות אנושיות. בכל סיפור, בתוך האירועים המתוארים בו, מסתתרת בעיה מתמטית או לוגית מפורסמת של המתמטיקה, והסיפור מסתיים בחידה הקשורה לבעיה זו. בחלקו השני של הספר נמצאות עשר סקירות היסטוריות, המקבילות לסיפורי האגדה, על בעיות מפורסמות של המתמטיקה. כל סקירה מלווה בפתרון החידה שבסיפור.

מבחינת הידע המתמטי, החלק השני של הספר מתאים לרמה של תלמידי בית הספר העל-יסודי. סיפורי האגדה בחלק הראשון מתאימים גם לילדים של בית הספר היסודי. לחלק מהחידות לא נדרש כלל ידע מתמטי, ניתן לגלות את הפתרון על ידי "השכל הישר".

הספר יהיה מעניין ומועיל למורים, לאו דווקא למתמטיקה, למחנכים ולהורים, לסטודנטים להוראה במכללות ובאוניברסיטאות, ולכל אלה שרוצים להרחיב אופקים ולהעלות את הרמה האינטלקטואלית שלהם. קריאה בספר זה עשויה לעניין את הדור הצעיר בעיסוק במתמטיקה.

המעוניינים לרכוש את הספר מתבקשים להתקשר לקלרה זיסקין בטלפון: 054-6280824 או בדואר אלקטרוני: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

מן העיתונות 


Sample Imageכתב: דרור כהן

תקציר: "מבעד למסגרת", ספרו של דרור כהן, הוא ספר מיוחד ושונה. בראש ובראשונה הוא כתוב באופן ייחודי ויוצא דופן: אנליטי, קולח ומדויק מחד, רגשי וסוער וסוחף מאידך. כל קורא יוכל לחוש את הכאב בתוך ראיה צינית הומוריסטית מרירה ואוהבת בו זמנית. 

כתיבתו של דרור כהן נשענת על עולם ידע רחב, כמעט אנציקלופדי, סוג של איש אשכולות מודרני. שלושה סיפורים יש ב"מבעד למסגרת" ושלושה עולמות - האמנות, המתמטיקה והפסיכולוגיה - והחידות בסיפורים גורמות, לקורא אותן, מין הנאה השמורה בעיקר למי שחובב משחקים וחידונים ותשבצים, הנאת הסיפוק בפתירתן. 

להמשך קריאה בכתבה בynet 

הוצאה: טרקלין + עקד 

Sample Imageכתב: פול הופמן

תקציר: פאול ארדש, המתמטיקאי הפורה האקסצנטרי ביותר של זמננו, התעניין רק בדבר אחד: במספרים. בעיניו של ארדש, המתמטיקה צפנה בחובה את היופי הנצחי והאמת היחידה. אף שהיה בעל יכולת חשיבה מדהימה, ארדש לא היה מסוגל לבצע פעולות יומיומיות פשוטות. 
בשנות החמישים הפכה ישראל לזמן - מה למקום מגוריו הקבוע. ארדש התיידד כאן עם מתמטיקאים רבים, שרובם מחזיקים בתואר מ.א. בשנת 1984 זכה ארדש בפרס וולף היוקרתי והטכניון העניק לו תואר דוקטור לשם כבוד במעמד שבו קיבל גם יצחק רבין את התואר. בביוגרפיה מבריקה ויצירתית שהפכה לרב מכר פורש לפנינו פול הופמן את מסכת חייו ועבודתו של ארדש כשהוא שוזר בה צוות גאונים מרשימים, מארכימדס ועד סטניסלב אולאם, אחד המוחות המבריקים בתוכנית הגרעין האמריקנית בלוס אלאמוס. הופמן שילב בספרו אנקדוטות משעשעות עם הסברים מתמטיים הזורים אור על התגליות המתמטיות החשובות ביותר של המאה העשרים, כגון החידה בת 380 השנה של משפטו האחרון של פרמה, והדילמה של מונטי הול העוסקת בסיכויי הזכייה בשעשועוני טלוויזיה. הספר מעניק לקוראים הצצה אינטימית לחייו יוצאי הדופן של פאול ארדש, ולעולם המרתק של המתמטיקה, שהיתה כל חייו.

 

 

 


Active Imageעל משלים, על מעשיות ועל מתמטיקה 

כתבו: דורית פטקין, שושי מלאת חנה עזר

תקציר: הספר "מספרים מהסיפורים", הוא שילוב של יסודות המתמטיקה בתוך חיי היום יום באמצעות משלים מעשיות וסיפורים. הורים וילדיהם יוכלו לפתור ביחד או לחוד משימות אתגר, מורים בבית הספר היסודי ימצאו בספר משימות מתאימות לתלמידים ומורי מורים יעשו בספר שימוש בדידקטיקה של הוראת המתמטיקה. מעתה אין סיבה לחשוש ממתמטיקה!

הוצאה: ריכגולד חברה בע"מ 2004

ממליצה: אילנה לבנברג


כתב: דני גדג'

תרגום מצרפתית: יואל שבתאי

תקציר: התיאורמה של התוכי הוא פשוט ספר מקסים שפשוט אי אפשר להוריד אותו מהיד. ספר מותח לא רק לאוהבי המתמטיקה. הספר הוא הרפתקאה מתמטית שמתרחשת בצרפת, שבה מעורבים מר רוש, מוכר ספרים, מקס ילד חרש שמתגורר עם משפחתו (אמו ושני אחיו התאומים) אצל מר רוש, והתוכי: תוכי פטפטן שמדבר כל הזמן על מתמטיקה. מר רוש מקבל מכתב מחברו באמזונס, שבו הוא מודיע לו ששלח לו את כל הספרייה שלו. כשמר רוש מקבל את הספרייה הענקית הוא והילדים יוצאים לחקור את תולדות המתמטיקה מימיה הראשונים ביוון ועד היום. תוך כדי חווית הלימוד מגלים מר רוש והילדים שחווית המתמטיקה שנשלחה אליהם היא רק ההתחלה ובעצם עלים לפתור בעיות הרבה יותר גדולות. כאן הספר מקבל תפנית חברו של מר רוש מת. למה הוא מת? האם הוא נרצח? מי רצה במותו? מה הקשר בין מותו לבין המתמטיקה?

דני גדג' הוא פרופסור להיסטוריה של המדעים באוניברסיטה בפריז, מפתחם של קורסים ומשחקים ללימודי מתמטיקה למבוגרים ולילדים, וכן תסריטאי עטור פרסים.

הוצאה לאור: ספריית עלית הגג, ידיעות אחרונות, ספרי חמד

ממליץ: עופר ליבה


כתב: אפוסטולוס דוקסיאדיס 

תקציר: הדוד פטרוס והשערת גולדבך הוא סיפורו של גאון מתמטי, והוא מסופר בכאב, ברגישות, על ידי מתמטיקאי צעיר המנסה לעמוד על פתרון החידה הרודפת רבים כל-כך: השיגעון שבגאונות. והרי הדבר נראה כה פשוט: כל מספר זוגי הגדול מ- 2 הוא סכום של שני מספרים ראשוניים. כך הציע גולדבך בהשערה שלו וכך מנסים רבים להוכיח.

ספר שובה לב החושף קצת מחיי המתמטיקאים והרוח הדוחפת אותם להצליח להוכיח. שווה קריאה!

הוצאה: הוצאת ידיעות אחרונות

ממליצה: גאולה סבר

 


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos