תיאור: הפעילות עוסקת בפונקציות החזקה עם מעריך טבעי, והיא אחת מתוך אוסף פעילויות שמפגישות את התלמידים עם משפחות שונות של פונקציות, במטרה להכיר תכונות משותפות שיש לפונקציות במשפחות השונות, ולהעשיר את השפה המתמטית המאפשרת גם לתאר את תכונות הפונקציות, וגם להצדיקן לא על סמך מראה עיניים בלבד. ההיכרות עם פונקציות החזקה חשובה במיוחד, היות והן מהוות בסיס ללימודי האנליזה בכיתה יוד. לפעילות מצורף יישומון, שמציג את שתי הקבוצות של הפונקציות במשפחה זו לצד זו.
תיאור: הפעילות עוסקת בקשר שבין ההצגה הגרפית של הפונקציה הריבועית לבין משוואות שניתן לפתור תוך התבוננות בגרף. מתאימה לשילוב לאחר ההכרות עם הצורה הקודקודית ועם הצורה הכללית של פונקציה ריבועית, אך טרם הצגת הדרכים האלגבריות לפתרון משוואה ריבועית. הדיון הוא במספר פתרונות, או בפתרונות שניתן להסיק מהצגה גרפית נתונה ומתכונות הפרבולה.
תיאור: מטרת הפעילות היא לתרגל פירוק לגורמים לפי: זיהוי גורם משותף ונוסחאות כפל מקוצר. הפירוק ישמש לחישובים מהירים וקלים, הוכחת התחלקויות ופתרון בעיות.
תיאור: הפעילות עוסקת במעבר בין הייצוג הגרפי של הפונקציה הריבועית, לבין שלושת הייצוגים האלגבריים שלה: הצורה הקודקודית, הצורה הכפלית והצורה הכללית. חקר התכונות של הפונקציה הריבועית בפעילות זו, מתבצע על ידי מעבר בין הייצוגים השונים, כמעט מבלי לבצע חישובים.
תיאור: פעילות זו עוסקת במשפחת הפונקציות (y=1/(x^n כאשר n מספר טבעי.
הגרפים של הפונקציות הללו מזמנים שיח מתמטי מעמיק בתכונות מיוחדות ומפתיעות עבור התלמידים: הם לא ניתנים לסרטוט במשיכת קולמוס אחת ו"נצמדים" לצירים.
מודגש כי הדיון במושגים: אי-רציפות ואסימפטוטות נעשה בשפה פשוטה שלא מערערת את הביטחון של התלמידים ביכולתם להבין הסברים מתמטיים ואין כוונה לעסוק במושגים אלה באופן מפורש ובאמצעות סימונים מתמטיים והגדרות מדוייקות.
הפעילות מלווה ביישומונים, אליהם ניתן להגיע גם באמצעות סריקת ברקוד, ומצורפים אליה גרפים שניתן לצלם עבור התלמידים, כדי לאפשר עבודה ללא מחשב.
תיאור: פעילות זו היא חלק ממקבץ של שלוש פעילויות שעוסקות בבעיות ערך קיצון, אותן ניתן לפתור באמצעות מציאת קודקוד של פרבולה. בחטיבה העליונה התלמידים יעסקו בפתרון בעיות ערך קיצון מסוגים שונים, וירכשו כלים נוספים למצוא את הפתרון הטוב ביותר.
הפעילויות בנויות באופן שמאפשר עיסוק בפונקציות ממעלה שנייה בהקשר מציאותי, הבנה של מהות הבעייה לפני שלב הפתרון הטכני, הצמחת הרעיון של חיפוש המינימום או המקסימום באמצעות קודקוד של פרבולה, המחשת החשיבות של תחום ההגדרה של הפונקציה המתאים לבעיה.
ברוב הבעיות משולבים יישומונים שממחישים את הדינמיות של הבעיות, ומאפשרים לתלמידים לחקור ולהעלות השערות לפני פתרון בכלים אלגבריים.
בפעילות זו שתי בעיות: בעיה בה מחפשים את המלבן בעל השטח הגדול ביותר, מבין כל המלבנים בעלי היקף נתון. ובעיה בה מתכננים גינה המורכבת ממדשאות וערוגות פרחים בשטח מלבני נתון. גם פעילות זו מלווה ביישומון.
תיאור: פעילות זו היא חלק ממקבץ של שלוש פעילויות שעוסקות בבעיות ערך קיצון, אותן ניתן לפתור באמצעות מציאת קודקוד של פרבולה. בחטיבה העליונה התלמידים יעסקו בפתרון בעיות ערך קיצון מסוגים שונים, וירכשו כלים נוספים למצוא את הפתרון הטוב ביותר.
הפעילויות בנויות באופן שמאפשר עיסוק בפונקציות ממעלה שנייה בהקשר מציאותי, הבנה של מהות הבעייה לפני שלב הפתרון הטכני, הצמחת הרעיון של חיפוש המינימום או המקסימום באמצעות קודקוד של פרבולה, המחשת החשיבות של תחום ההגדרה של הפונקציה המתאים לבעיה.
ברוב הבעיות משולבים יישומונים שממחישים את הדינמיות של הבעיות, ומאפשרים לתלמידים לחקור ולהעלות השערות לפני פתרון בכלים אלגבריים.
בפעילות זו מוצגת בעיה שעוסקת במציאת מלבן בעל שטח גדול ביותר, כאשר נתון סכום האורכים של שלוש מצלעות המלבן, ולא היקפו, ולכן, בשונה מבעיה קודמת ומצפיות התלמידים, הפתרון הטוב ביותר מתקבל עבור מלבן שאינו ריבוע.
תיאור: פעילות זו היא חלק ממקבץ של שלוש פעילויות שעוסקות בבעיות ערך קיצון, אותן ניתן לפתור באמצעות מציאת קודקוד של פרבולה. בחטיבה העליונה התלמידים יעסקו בפתרון בעיות ערך קיצון מסוגים שונים, וירכשו כלים נוספים למצוא את הפתרון הטוב ביותר.
הפעילויות בנויות באופן שמאפשר עיסוק בפונקציות ממעלה שנייה בהקשר מציאותי, הבנה של מהות הבעייה לפני שלב הפתרון הטכני, הצמחת הרעיון של חיפוש המינימום או המקסימום באמצעות קודקוד של פרבולה, המחשת החשיבות של תחום ההגדרה של הפונקציה המתאים לבעיה.
ברוב הבעיות משולבים יישומונים שממחישים את הדינמיות של הבעיות, ומאפשרים לתלמידים לחקור ולהעלות השערות לפני פתרון בכלים אלגבריים.
הבעיות: 'מופע בפארק', 'זוגות מספרים' ו'בין שתי פרבולות' מגוונות את התכנים בהן מטפלות בעיות ערך קיצון – הן לא עוסקות במלבנים וריבועים כפי שהוצג בשני החלקים הקודמים.
תיאור: פעילות זו עוסקת במשפחות של פונקציות. הדגש בפעילות זו הוא ההיבט הגרפי. התלמידים מכירים משפחות של פונקציות ריבועיות מהצורות הבאות:
f(x)=〖ax〗^2 ; f(x)=〖ax〗^2+c ; f(x)=〖a(x-p)〗^2 ; f(x)=〖a(x-p)〗^2+k
בפעילות זו נדון במשפחות אחרות של פונקציות – משפחות שבכל אחת מהן לכל הפונקציות השייכות למשפחה יש נקודה משותפת – מעין "נעץ".
המטרה בפעילות זו היא שהתלמידים יאפיינו כל אחת מהמשפחות של הפונקציות, יבחינו בתכונות המשותפות לפונקציות השייכות למשפחה ויחקרו את תכונות המשפחה וכך יבינו את תפקיד הפרמטר בכל אחת מהמשפחות.
בפעילות התלמידים מתבקשים לזהות את הדמיון ואת השוני בין הפונקציות השייכות לאותה משפחה, למיין גרפים וביטויים השייכים או לא שייכים למשפחה ולקבוע את ערך הפרמטר לפי נתונים אודות פונקציה מסוימת השייכת למשפחה.
מומלץ לבצע אחרי פעילות זו את פעילות ההמשך "פונקציה ריבועית בקשר משפחתי – חלק ב'" שבה יש צורך להפעלה של טכניקה אלגברית.
תיאור: פעילות זו היא פעילות המשך לפעילות שעסקה במשפחות של פונקציות. בפעילות הראשונה הודגש ההיבט הגרפי, והופיעו בה משפחות של פונקציות שבכל אחת מהן לכל הפונקציות הייתה נקודה משותפת. בפעילות זו הדגש אלגברי והאפיון אינו בהכרח נקודה משותפת. הפעילות מזמנת צורך להפעלה של טכניקה אלגברית: הצבת ערך מספרי בביטוי אלגברי, פתרון משוואות ריבועיות ולינאריות, פתרון אי-שוויונות, שימוש בנוסחאות הכפל המקוצר, פעולות בביטויים אלגבריים, פתרון משוואה ריבועית פשוטה עם פרמטר והתייחסות לשיעור ה-x של קדקוד הפרבולה.
מומלץ לבצע את הפעילות כהמשך לפעילות "פונקציה ריבועית בקשר משפחתי – חלק א".
![]()