תיאור: פעילות זו הינה פעילות פתיחה לנושא המעגל בגיאומטריה אנליטית ומתאימה לכל רמות הלימוד 4,3 ו-5 יח"ל.
הפעילות עוסקת בהגדרת המעגל הקנוני x^2+y^2=R^2 ובמשוואת המעגל הכללית x-a)^2+(y-b)^2=R^2) כמקום גיאומטרי של כל הנקודות שמרחקן מנקודה מסוימת קבוע וממחישה הגדרה זו באמצעות סיפור מחיי היום-יום.
הגדרת המעגל נבנית יחד עם התלמידים מתוך סיפור מחיי היום יום ומתוך הבנה, התלמידים ממיינים דרך הסיפור נקודות שנמצאות על מעגל נתון, בתוך המעגל או מחוץ למעגל, רושמים משוואת מעגל על פי מרכזו ורדיוסו ומזהים מרכז ורדיוס של מעגל על פי משוואת המעגל.
שאלוני בגרות:
שאלות קצרות:
75 שאלות קצרות לתרגול וחידוד ההבנה
דוגמאות לשאלונים לתכנית החדשה - חדש!
5 יחידות
4 יחידות
פעילויות לכיתה: טרום אנליזה (תשע"ט)
לדיון בכיתה: יישומונים בצירוף הדרכה למורה
במדור זה מקובצים מדריכים למורה עבור יישומונים מעוררי דיון בנושאים הקשורים בחקר פונקציות ללא נגזרות. המדריך למורה מכיל קישור ליישומון וגם ברקוד שניתן לסרוק ולהיכנס דרכו ליישומון.
תש"ף
תשע"ט
תיאור: פעילות זו עוסקת בפונקציות הופכיות לפונקציות פולינומיות בלבד המוגדרות לכל x.
הפונקציה (g (x המתקבלת מהפונקציה (f(x על ידי ביצוע הפעולה: (g(x) = 1/ f(x נקראת פונקציה הופכית לפונקציה (f(x.
התובנות שנרכשות באמצעות הפעילות מתווספות ל"ארגז הכלים" של התלמידים וישמשו אותם גם בפונקציות אחרות בהמשך לימודיהם וכן יניחו בסיס להבנה של מושגים שיילמדו בהמשך ובמיוחד אסימפטוטות אנכיות. מטרות הפעילות: להעמיק את ההבנה של הקשר בין גרף פונקציה פולינומית לבין גרף הפונקציה ההופכית לה, לפתח "חוש לפונקציות", לזהות ולנתח פונקציה הופכית באופן איכותני, להכיר ולהרחיב את מאגר הפונקציות והפונקציות ההופכיות להן, ליצור שיח מתמטי סביב מושג הפונקציה ההופכית כתשתית להבנת מושגים באנליזה.
לתלמיד בערבית صندوق الأدوات دالّة عكسيّة- قسم "أ"
פתיחות שפותחו במסגרת מרכז המורים
פתיחות שפותחו במסגרת "קשר חם"
שעות המושבים 14:00-15:05
חדרים | סבב 1 (14:00-14:30) | סבב 2 (14:35-15:05) |
אודיטוריום יו"ר: שרית ביטון |
הכשרה קלינית להוראת מתמטיקה- ניתוח אירוע הוראה מתמטי שולה וייסמן, סיגל רותם ומיכל איילון |
|
גלריה (סמוך לאודיטוריום) יו"ר: גאולה סבר |
למידה מותאמת אישית: אתגר ה- P.I.E. Challenge גאולה סבר וענבל חמיידס - FULLPROOF - Tailor ED - Via - Ali Chat - Ann -COML - Meta |
|
ראשונים (מרכז ראשונים) יו"ר: נעמי רובינזון |
משימטיקה: הוראה מותאמת אישית במתמטיקה בחט"ע ובחט"ב מילה שפיל, ציפי רזניק, נעמי רובינזון, אלכס פרידלנדר, אלינה ספייסקי, עמרי נוה, נורית הדס, גליה גונן ורוחמה אבן |
|
חבצלת (מרכז ראשונים) יו"ר: אירינה גורביץ' |
רוזה לייקין, אירינה גורביץ, יעל לין, שריגה דינור, סיגל קליין ובינה לנגמנץ |
מדרגות ל-5 – הוראת מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד בכיתה הטרוגנית רוזה לייקין, חמוטל דוד, שריגה דינור, רגינה אובודנקו, אורית גולדברג, אירינה גורביץ', אילנה וייסמן, נורית פז, צביה פרנס, סיגל קליין ואביבה ששון |
יערה (מרכז ראשונים) יו"ר: רשא סלאמה |
אתר לכתיבה ובדיקה של הוכחות בגיאומטריה בטבלת טענה ונימוק יונתן יוכפז, ג'וני גולאייב ועידן טל |
5 לנער על פי דרכו- כיתת 5 יח"ל קצת אחרת צופית הרבסט ושירן חלילי |
אורן (מרכז אילנות) יו"ר: מוחמד אלמחדי |
דנה יערי |
|
ערבה (מרכז אילנות) יו"ר: בוריס קויצ'ו |
- הפתעות בשיעורי מתמטיקה- קהילת עדש"ל חוקרת - גמישות מחשבתית: איך מעודדים אותה אצל תלמידים? - כיצד מקדמים מורים מנוסים שיח כיתתי עשיר בשאלות תלמידים? - פיתוח שיעורי מתמטיקה באמצעות עיצוב של "שביל משימות מדברות" |
|
תמר (מרכז אילנות) יו"ר: רוחמה ויונטה |
אורלי גוטליב - דפוסי הדרכה וליווי להעצמת ההוראה - כלי ליצירת רצף לימודי אחיד בלימודי המתמטיקה הבית ספריים |
ש"י חדש – חומרי למידה במתמטיקה ברמה של שלוש יחידות לימוד לפי תוכנית חדשה
צוות הפרויקט:
פרופ' אברהם הרכבי, ד"ר נורית הדס
תקציר:
להלן חומרי למידה במתמטיקה לכיתה י' ברמה של שלוש יחידות לימוד מותאמים לתכנית החדשה של משרד החינוך.
לפניכם שלשה אשכולות: "אשכול מדעי חברתי", "אשכול התמצאות במישור ובמרחב" ו- "אשכול כלכלי פיננסי".
כל אשכול כולל הצגת הנושאים (באמצעות בעיות ודיונים) ותרגול.
הגרסה הנוכחית היא לניסוי והיא מוצעת ללא עלות למורים, תלמידים ומורי מורים.
תיאור: פעילות זו עוסקת בשיקופים של פונקציות ביחס לציר ה-x וביחס לציר ה-y. לתלמידים מוצגות שתי מכונות המבצעות את השיקופים. עליהם לחקור את התכונות שנשארות ואת התכונות שמשתנות תחת כל אחד מהשיקופים. לפעילות מצורף יישומון, בו אפשר להחליף פונקציות ולראות את השיקופים שלהן בעזרת סימון – "הראה גרף הפלט" או בעזרת סימון עקבות. התובנות שנרכשות באמצעות הפעילות מתווספות ל"ארגז הכלים" של התלמידים, כך שיוכלו להשתמש בהן עבור פונקציות אחרות. הפעילות מניחה בסיס גם להבנה של המושגים פונקציה זוגית ופונקציה אי-זוגית.
מומלץ לבצע פעילות זו אחרי פעילות הפתיחה "פונקציות מבעד למראה - שיקופים" המופיעה באתר המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל-יסודי.
לתלמיד בערבית صندوق الأدوات انعكاسات