פעילויות לשעות תוספתיות לכיתות ט

תיאור: הפעילויות שלפנינו נוגעות ברעיון של מכפלת פונקציות ובפרט מכפלת פונקציות קוויות, והקשר בין הייצוג האלגברי והגרפי שלהם.

למורה

לתלמיד / بالعربية


תיאור: מטרת הפעילות היא להשתמש בתכונה של התיכון במשולש: "תיכון במשולש מחלק אותו לשני משולשים שווי שטח", במטרה להכשיר את הקרקע לקראת פעילויות מתקדמות יותר העוסקות ביחסי שטחים.

למורה

לתלמיד / بالعربية


תיאור: הפעילויות בדף שלפנינו נוגעות כולן בפעולות חישוביות ואלגבריות המשלבות שורשים.

המטרה היא לחזק את המיומנויות האלגבריות בחיבור וחיסור עם שורשים כמו גם כפל וחילוק עם שורשים. כחלק מהתרגול יש שימוש במשפט פיתגורס, בדמיון ובנוסחאות הכפל המקוצר.

בפעילויות השונות מתנסים בהכפלת מספר או ביטוי עם שורש בביטוי אחר בכדי לקבל מספר ללא שורש.

למורה

לתלמיד / بالعربية


תיאור: הפעילות עוסקת בנושאים אחדים שיש להם חשיבות מרכזית בתכנית הלימודים של כיתה י': גאומטריה אנליטית, דמיון משולשים והזזות.

הפעילות מאפשרת לערוך חזרה על הפונקציה הקווית ועל ישרים במערכת צירים (גם כאלה שאינם גרפים של פונקציות) בהקשר טבעי של שיעורי הגאומטריה, ולהדגיש את הקשר בין פתרון משוואות ונקודות במערכת צירים.

למורה

לתלמיד / بالعربية


תיאור: מטרתה הראשונית של הפעילות "הכל זהב" היא לשמר ידע קודם מלימודי הגאומטריה לקראת נושאים מרכזיים שילמדו בהמשך. כך משלבת הפעילות נושאים בגאומטריה (דמיון משולשים וסכום זוויות במצולע) שהתלמידים רכשו בכיתה ח' ובתחילת כיתה ט' עם תוכן אלגברי ופתרון משוואות ריבועיות הנמצא בלב חומר הלימודים של כיתה ט' כאן גם פוגשים התלמידים משוואה ריבועית שפתרונותיה הם מספרים אי-רציונליים כזריעת זרעים לעתיד.

למורה

לתלמיד / بالعربية


תיאור: דף הפעילות עוסק בקשר שבין טענות והיפוכן. הפעילות מזמנת שימוש באלגברה למטרת הוכחה, הן בטענות אלגבריות והן בטענות גאומטריות, וכן חיפוש דוגמאות נגדיות לשם הפרכה. נציין שהפרכה של טענות שגויות באמצעות דוגמאות נגדיות אינו המוקד העיקרי של הפעילות. לנושא של הפרכות תוקדש פעילות אחרת.

למורה

לתלמיד / بالعربية


תיאור: הפעילות שלפנינו מתרגלת ומחזקת את השימוש בנוסחאות הכפל המקוצר, תוך כדי התבוננות בתופעות מספריות יפות שהפענוח שלהן הוא בהישג ידם של תלמידים בכיתה ט'.

למורה

לתלמיד / بالعربية


תיאור: בפעילות זו מתבקשים התלמידים לענות על השאלה כמה פתרונות יש למערכת של שתי משוואות בשני משתנים ללא מציאת הפתרונות עצמם. בחלק מהשאלות נתונות מערכות של שתי משוואות ממעלה ראשונה, באחרות מערכות של משוואה ממעלה ראשונה ומשוואה ממעלה שנייה, ובחלק אחר שתי משוואות ממעלה שנייה.

למורה

לתלמיד


תיאור: פעילות זו נועדה לתרגל מיומנויות אלגבריות תוך כדי הפעלת תהליכי חשיבה לבחירת הפעולות הדרושות בכל משימה. הפעילות מתרגלת פירוק לגורמים ופתיחת סוגריים, ומחזקת את ההבנה שמדובר בפעולות הפוכות.

למורה

לתלמיד / بالعربية


תיאור: הפעילות עוסקת בנושאים אחדים שיש להם חשיבות מרכזית בתכנית הלימודים של כיתה י: גאומטריה אנליטית, דמיון משולשים והזזות.

הפעילות מאפשרת לערוך חזרה על הפונקציה הקווית ועל ישרים במערכת צירים (גם כאלה שאינם גרפים של פונקציות) בהקשר טבעי של שיעורי הגאומטריה, ולהדגיש את הקשר בין פתרון משוואות ונקודות במערכת צירים.

בשאלות אחדות בפעילות זו משולבים ישרים המקבילים לצירים. אחת הסיבות היא שבאופן כזה יצרנו בקלות משולשים ישרי זווית ולכן ניתן לחשב בקלות אורכי קטעים באמצעות משפט פיתגורס, מבלי להזדקק לנוסחת המרחק בין נקודות. כאשר, בשנים הבאות, התלמידים יפגשו את נוסחת המרחק, הנוסחה תהיה עבורם ביטוי אלגברי לפעולה שהם מכירים.

למורה

לתלמיד / بالعربية


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos