מושבים מקבילים- חלק ב'- כנס ארצי תשעו

מרכז התרבות- גלריה

שי אולשר- המרא"ה- רואים את התמונה, אוניברסיטת חיפה

  • תקציר: אחת הבעיות הניצבות בפני מורים אשר רוצים להפעיל משימות עשירות ואינטראקטיביות בכיתת המתמטיקה, משימות המזמנות חקר והעמקה מתמטית, היא הקושי שלהם להעריך הערכה מעצבת כבר בזמן השיעור את העבודה של התלמידים לצורך תכנון וניהול המשך ההוראה והלמידה. המידע שכדאי לעבד לגבי עבודתו של כל תלמיד ותלמיד הוא רב. שימוש בטכנולוגיה מתאימה יכול לתת מענה לצורך באיסוף וניתוח אוטומטי של כמויות מידע רבות בזמן קצר.

במסגרת הכנס נציג פרקטיקות של הערכה מעצבת של מורים בכיתה תוך שימוש בסביבת המרא"ה (הערכה מעצבת - רואים את התמונה). נראה כיצד יכול המורה להשתמש בניתוחים ויזואליים של הפתרונות שהוגשו על ידי התלמידים ולקבל מידע נגיש אודות נכונות התשובות שלהם, שגיאות מוכרות, ודרכי עבודה של תלמידים כמו למשל תשובות יצירתיות, דרכי עבודה מומלצות, ואף פתרונות חלקיים.

סביבת המראה מיועדת לעזור למורים ולתלמידים לעסוק במשימות מתמטיות תוך שימוש בטכנולוגיה מגוונת (טלפונים סלולריים, מחשבי לוח ומחשבים ניידים ונייחים). המראה מספקת למורה ניתוח אוטומטי ונגיש של התשובות המוגשות על ידי התלמידים בצורה שיכולה להוות בסיס לקבלת החלטות בזמן אמת של המורה – כבר במהלך השיעור לגבי ניהול השיעור וקיום דיון על מושגים מתמטיים ופדגוגיים חשובים. המראה כשמה כן היא – מאפשרת לראות את התמונה.

 

  • מצגת

מרכז תרבות- אודיטוריום

סוהיר חסן- גזאל- בי"ס תיכון מקיף ריינה

  • תקציר: לא פעם אנו נתקלים במצב שהתלמידים מתלוננים: "קשה לי, ... הרבה חומר ... אני לא מבין", ואילו המורה מצדו מתוסכל וטוען: "הסברתי הרבה ... מה הם לא מבינים? ... למה תלמידי מתקשים?" בסדנה זו אתאר דרך בה ניסיתי להתמודד עם סוגיה זו, בניסיון להעריך את הידע של כל תלמיד ולערוך עם התלמידים תהליך של חשיבה במבט על, על החומר הנלמד.

התלמידים, תלמידי כיתה י"א ברמת 5 יח"ל, התבקשו לבנות מחדש או לשדרג שאלות מסכמות משלהם, באחד הנושאים המתמטיים שנלמדו לפי בחירתם.

בניית שאלות מתמטיות הינה מיומנות חשובה ביותר בעולם החינוך המתמטי, שמחייבת "חשיבה על חשיבה" (Metacognition) וכרוכה בכישורים פדגוגיים ומתמטיים מפותחים כגון פיתוח שיח מתמטי, אישי ובין-אישי, המוביל ללמידה משמעותית של החומר הלימודי.

בסדנה אציג את התהליך וחשיבותו של תהליך כזה הן למורה והן לתלמידים. אציג דוגמאות מעבודות התלמידים בנושא חקירת פונקציות בחדו"א רגע לפני הבגרויות.

 

  • מצגת

מרכז התרבות- אודיטוריום

רותי סגל- מדריכה ארצית למתמטיקה בחט"ע, משרד החינוך, מכללת שאנן ומכללת אורנים

  • תקציר: במדינת ישראל במהלך העשור האחרון חלה ירידה תלולה מאוד במספר התלמידים הלומדים מתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל. המורים המלמדים בהיקף של 5 יח"ל בחטיבה העליונה נדרשים לידע מתמטי ופדגוגי רחב ומעמיק, לדרכי הוראה מגוונות, לדרכי הנמקה שונות, לראיה מקושרת של תכנית הלימודים, לדרכי הערכה מתאימות המזמנות לתלמידים למידה מעמיקה ומשמעותית ומכאן לשיפור בהישגיהם.

במהלך השנתיים האחרונות קובעי המדיניות במשרד החינוך בשיתוף עם אנשי מפתח מקרן טראמפ, המגזר השלישי, מוסדות להשכלה גבוהה וגורמים נוספים, כולם עוסקים בהובלה והטמעה של רפורמות, פרויקטים, תכניות להתפתחות מקצועית של המורים, תוספת שעות הוראה, סיוע מקוון לכל תלמיד ועוד. כל אלו פועלים במטרה להשביח את ההוראה בכיתה ולהגדיל את מספר התלמידים הלומדים בהיקף של 5 יח"ל. ריבוי התכניות והפרויקטים הובילו להעלאת המודעות של מנהלים, מורים, הורים ותלמידים כי למידת מתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל אינה נחלתם הבלעדית של תלמידים בעלי מנת משכל גבוהה. בבתי ספר רבים נבנו קבוצות לימוד חדשות/נוספות הלומדות מתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל, תלמידים מצטיינים בקבוצות של 4 יח"ל, עברו ללמוד בקבוצת 5 יח"ל ובסה"כ גדל מספר תלמידי 5 יח"ל בחט"ע. ריבוי מבורך זה מוביל בין היתר להיווצרותן של כיתות עם מידה של הטרוגניות גדולה יותר מהרגיל.

סיטואציה מורכבת זו מעמידה את המורים למתמטיקה המלמדים בחטיבה העליונה מול אתגר משמעותי וקריטי המשלב מצד אחד הוראה איכותית ומשמעותית של נושאים ומושגים מתמטיים ומצד שני לזמן לכל התלמידים בכיתה הצלחה בלימודיהם ובסופו של התהליך גם בבחינות הבגרות.

במסגרת ההרצאה הנוכחית המבוססת על ניסיוני רב השנים בהוראת מתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל, על הדרכת מורים ועל ספרות מחקרית בנושא, אנסה להציג את הידע והמיומנויות הנדרשים ממורה למתמטיקה בכיתת 5 יח"ל, באמצעות תכנים מתמטיים ופדגוגיים מתאימים ורלוונטיים.

 

  • מצגת

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos