הוראת מתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל בכיתה הטרוגנית- איך עושים את זה?

מרכז התרבות- אודיטוריום

רותי סגל- מדריכה ארצית למתמטיקה בחט"ע, משרד החינוך, מכללת שאנן ומכללת אורנים

  • תקציר: במדינת ישראל במהלך העשור האחרון חלה ירידה תלולה מאוד במספר התלמידים הלומדים מתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל. המורים המלמדים בהיקף של 5 יח"ל בחטיבה העליונה נדרשים לידע מתמטי ופדגוגי רחב ומעמיק, לדרכי הוראה מגוונות, לדרכי הנמקה שונות, לראיה מקושרת של תכנית הלימודים, לדרכי הערכה מתאימות המזמנות לתלמידים למידה מעמיקה ומשמעותית ומכאן לשיפור בהישגיהם.

במהלך השנתיים האחרונות קובעי המדיניות במשרד החינוך בשיתוף עם אנשי מפתח מקרן טראמפ, המגזר השלישי, מוסדות להשכלה גבוהה וגורמים נוספים, כולם עוסקים בהובלה והטמעה של רפורמות, פרויקטים, תכניות להתפתחות מקצועית של המורים, תוספת שעות הוראה, סיוע מקוון לכל תלמיד ועוד. כל אלו פועלים במטרה להשביח את ההוראה בכיתה ולהגדיל את מספר התלמידים הלומדים בהיקף של 5 יח"ל. ריבוי התכניות והפרויקטים הובילו להעלאת המודעות של מנהלים, מורים, הורים ותלמידים כי למידת מתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל אינה נחלתם הבלעדית של תלמידים בעלי מנת משכל גבוהה. בבתי ספר רבים נבנו קבוצות לימוד חדשות/נוספות הלומדות מתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל, תלמידים מצטיינים בקבוצות של 4 יח"ל, עברו ללמוד בקבוצת 5 יח"ל ובסה"כ גדל מספר תלמידי 5 יח"ל בחט"ע. ריבוי מבורך זה מוביל בין היתר להיווצרותן של כיתות עם מידה של הטרוגניות גדולה יותר מהרגיל.

סיטואציה מורכבת זו מעמידה את המורים למתמטיקה המלמדים בחטיבה העליונה מול אתגר משמעותי וקריטי המשלב מצד אחד הוראה איכותית ומשמעותית של נושאים ומושגים מתמטיים ומצד שני לזמן לכל התלמידים בכיתה הצלחה בלימודיהם ובסופו של התהליך גם בבחינות הבגרות.

במסגרת ההרצאה הנוכחית המבוססת על ניסיוני רב השנים בהוראת מתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל, על הדרכת מורים ועל ספרות מחקרית בנושא, אנסה להציג את הידע והמיומנויות הנדרשים ממורה למתמטיקה בכיתת 5 יח"ל, באמצעות תכנים מתמטיים ופדגוגיים מתאימים ורלוונטיים.

 

  • מצגת

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos