חט"ע: מרכז ראשונים- אולם חצבלת
איריס כהנא, תיכון שרת, נתניה, מדריכה מחוזית – תל-אביב, משרד החינוך
תקציר: מורים רבים מתלוננים על כך שמספר השעות הניתנות להוראה ברמות 4-5 יח"ל אינו מספיק להכנה מיטבית של התלמידים לבחינת הבגרות. כמדריכה מחוזית נוכחתי לדעת כי מורים אינם פועלים על-פי תכנית מסודרת ורכזים רבים מתקשים לשלוט על ארגון החומר בצוותים שלהם. כתוצאה מכך, תלמידים רבים "הולכים לאיבוד" (תרתי משמע), אינם מבינים את הקשר בין נושאי הלימוד שהמורים מציגים בפניהם והבחינה המתקרבת נראית מאיימת יותר ויותר.
כדי להכין תלמידים לבחינת הבגרות ברמות 4-5 יח"ל צריך המורה לבנות את תכנית ההוראה בצורה ספירלית. במעגל ההוראה הראשון עליו ללמד את הנושאים ברמת ההכרות (זאת ניתן לעשות על ידי פתרון שאלות חישוביות בלבד) ולאחר מכן להרחיב ולהעמיק בכל נושא. ההרחבה יכולה להיות במעגל ההוראה השני או במעגלים הבאים. ברמת 5 יח"ל חובה להציג הוכחות לכל טענה/משפט אך לא חובה להציגן במעגל ההוראה הראשון.
בסיום כיתה י' התלמיד צריך להכיר ברמה הראשונית את כל נושאי הבחינה והמורה צריך להציג לו את מבנה הבחינה. מניסיוני, מידע זה מרגיע את התלמידים והם יכולים להתחבר להליך ההוראה של המורה.