חט"ע: מרכז ראשונים- אולם חצבלת
ד"ר מיכל איילון, נעמה טל, רחל כהן, גליה גונן, ופרופ' רוחמה אבן, מכון ויצמן למדע
תקציר: בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית במספר התלמידים הנבחנים במתמטיקה ברמת 5 יח"ל בארץ. במיוחד חלה נשירה של תלמידים מרמת 5 יח"ל מתמטיקה במהלך כיתה י'. גורמים מרכזיים לנשירת התלמידים במהלך שנה זו קשורים ברמת הקושי של החומר הנלמד ובמידת האינטנסיביות והקצב של הלמידה, השונים מאלה להם היו מורגלים בלימודיהם בחטיבת הביניים. במצב זה קשה למורים לתת מענה אישי הולם לצרכי התלמידים, ולתלמידים קשה לקבל את הסיוע לו הם זקוקים.
ברוח המגמה העכשווית של משרד החינוך להגדיל את מספר הלומדים בכיתות י' 5 יח"ל מתמטיקה, שם לו למטרה פרויקט משימטיקה במכון ויצמן למדע (במימונה של קרן טראמפ) לסייע למורה להתחקות אחר צרכי התלמידים ולתת להם מענה מתאים. לשם כך הפרויקט מפתח משימות הערכה מעצבת וחומרי הוראה נלווים, שיאפשרו למורים המלמדים בכיתה י' 5 יח"ל לגלות את נקודות החוזק ואת נקודות הקושי של תלמידיהם, ולעצב את ההוראה בהתאם לצרכים המתגלים.
בסדנה נדגים את יתרונה של ההערכה המעצבת באמצעות משימה בנושא האנליזה. נתנסה בניתוח של הרעיונות המתמטיים במשימה ושל ההבנה והקושי אותם היא מאפשרת לזהות אצל תלמידים. כמו כן תשתף אותנו מורה בהתנסותה בהפעלת המשימה בכיתתה, תספר מה למדה מתשובות התלמידים על הבנתם ועל קשייהם וכיצד תרם ידע זה לעיצוב המענה שנתנה.