מתמטיקה של בחירות: האם דמוקרטיה היא אכן שלטון הרוב?!

חט"ע: מרכז אילנות- אולם אורן (קומה 2)

ד"ר קרני שיר, שאנן – המכללה האקדמית הדתית לחינוך

Sample Image תקציר: "מתמטיקה של בחירות" הנו תחום מתוך תורת המשחקים הכולל בתוכו, בין היתר, היבטים שונים של מתמטיקה, כלכלה ופסיכולוגיה. תחום זה מתמקד, בין היתר, בתהליך קבלת החלטות חברתיות על פיו חברות דמוקרטיות לוקחת בחשבון את ההעדפות השונות של האנשים בחברה, ומשכללות אותן לידי בחירה יחידה.
קיום הצבעה, כדרך לאסוף מידע על רצונו של העם, קיים לפחות מאז 700 לפנה"ס. הבחירות המתועדות הראשונות התקיימו בספרטה, אשר הקדימה בכך את אתונה בכ- 150 שנים (Todd, 1996). כיום, יותר מ- 2,700 שנה אחרי ההצבעה שנערכה בספרטה, אנשים בכל העולם ממשיכים לקיים בחירות וכללי החלטה שונים נמצאים בשימוש על מנת לקבוע מי הוא המנצח בבחירות. 
אחת מהשאלות היותר מעניינות בתחום זה הנה: בהינתן ההעדפות של הבוחרים – האם נקבל את אותה תוצאה לפי שיטות ספירה שונות, או אולי שינוי באופן שיקלול הקולות ושימוש בשיטה אחרת, המקובלת במקום שונה בעולם, יכול להוביל לקבלת תוצאה שונה? חקירה לעומק של שאלה זו עשויה להוביל אותנו למסקנה כי השיטה לפיה הקולות נספרים חשובה בדיוק כמו מי הוא המועמד לו מצביעים הבוחרים (Saari, 1990; Gehrlein & Kher, 2004; Brams, Jones, & Kilgour, 2005). 
במהלך ההרצאה יחשפו המשתתפים למצבים שונים בחיי היום יום בהם יש צורך לבחור בין אפשרויות שונות: בחירת המועמד המתאים לראשות הממשלה, בחירת השיר הטוב ביותר בתחרות האירוויזיון, בחירת קבוצת הכדורגל הטובה ביותר באירופה, ועוד. בנוסף יוצגו כללי בחירה שונים הנפוצים בעולם, ויידונו יתרונות וחסרונות – המערבים שיקולים מתמטיים, יחד עם שיקולים פסיכולוגים, של כללי הבחירה השונים. ההרצאה מבוססת על פעילות שנבנתה עבור תלמידים בחטיבת הביניים הלומדים במסגרת תוכנית 'מצוינות 2000' של המרכז הישראלי למצוינות בחינוך (שיר, 2006). 
במהלך הסדנה, יתוארו אנקדוטות ותובנות שעלו במהלך קיום הפעילות עם תלמידים ופרחי הוראה. בתום הפעילות ניווכח כי דמוקרטיה הוא אומנם שלטון הרוב, אך "הרוב" מהווה מושג יחסי שנקבע על ידי כלל ההחלטה שנבחר.


Sample Image מצגת


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos