ש"י חדש – חומרי למידה במתמטיקה ברמה של שלוש יחידות לימוד לפי תוכנית חדשה
צוות הפרויקט:
פרופ' אברהם הרכבי, ד"ר נורית הדס
תקציר:
להלן חומרי למידה במתמטיקה לכיתה י' ברמה של שלוש יחידות לימוד מותאמים לתכנית החדשה של משרד החינוך.
לפניכם שלשה אשכולות: "אשכול מדעי חברתי", "אשכול התמצאות במישור ובמרחב" ו- "אשכול כלכלי פיננסי".
כל אשכול כולל הצגת הנושאים (באמצעות בעיות ודיונים) ותרגול.
הגרסה הנוכחית היא לניסוי והיא מוצעת ללא עלות למורים, תלמידים ומורי מורים.
תיאור: פעילות זו מובילה את התלמידים, צעד אחר צעד, אל הנגזרת של פונקציית השורש הריבועי.
הפעילות "אל גרף הפונקציה y=√x" זרעה את הזרעים להבנה שהגרף של פונקציית השורש הריבועי והענף החיובי של גרף הפונקציה y=x^2 מתקבלים זה מזה על ידי החלפת תפקידי הצירים.
פעילות זו מרחיבה את הרעיון, ומדגישה את העובדה שגם המשיקים לגרפים של הפונקציות, בנקודות מתאימות, מתקבלים זה מזה על ידי החלפת תפקידי הצירים, ולכן שיפועי המשיקים לשני הגרפים בנקודות אלה הם מספרים הופכיים.
הפעילות מלווה ביישומון המספק הסבר ויזואלי דינמי לביטוי האלגברי של הנגזרת.
תיאור: פעילות זו עוסקת בשיקופים של פונקציות ביחס לציר ה-x וביחס לציר ה-y. לתלמידים מוצגות שתי מכונות המבצעות את השיקופים. עליהם לחקור את התכונות שנשארות ואת התכונות שמשתנות תחת כל אחד מהשיקופים. לפעילות מצורף יישומון, בו אפשר להחליף פונקציות ולראות את השיקופים שלהן בעזרת סימון – "הראה גרף הפלט" או בעזרת סימון עקבות. התובנות שנרכשות באמצעות הפעילות מתווספות ל"ארגז הכלים" של התלמידים, כך שיוכלו להשתמש בהן עבור פונקציות אחרות. הפעילות מניחה בסיס גם להבנה של המושגים פונקציה זוגית ופונקציה אי-זוגית.
מומלץ לבצע פעילות זו אחרי פעילות הפתיחה "פונקציות מבעד למראה - שיקופים" המופיעה באתר המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל-יסודי.
לתלמיד בערבית صندوق الأدوات انعكاسات
ההרשמה לכנס כוללת מילוי פרטים אישיים ותשלום בטופס מקוון.
אנא הקדימו להירשם.
דמי ההרשמה לכנס - 50 ₪.
דמי ההרשמה כוללים השתתפות בהרצאות ובסדנאות, כיבוד לאורך היום וארוחת צהרים.
ההרשמה המוקדמת והתשלום עד יום ה' 30.5.2019.
לאחר מכן, אפשר יהיה להירשם ולשלם ביום הכנס. דמי ההרשמה ביום הכנס - 80 ₪ במזומן או בצ'ק.
תיאור: פעילות זו מציגה את פונקציית השורש הריבועי ואת הגרף שלה באמצעות הקשר בין פונקציה זו לבין הענף החיובי של הפונקציה y=x^2. ההיכרות עם הקשרים בין שתי הפונקציות האלה זורעת זרעים לקראת פעילות המשך, העוסקת בין הנגזרות של שתי הפונקציות האלה.
מטרה מרכזית של הפעילות היא לפתח את ההבנה שהגרף של פונקציית השורש הריבועי מתקבל מגרף הפונקציה y=x^2 באמצעות החלפת תפקידי הצירים. הבנה זו תוביל, בהמשך, בפעילות שתעסוק בנגזרת של פונקציית השורש הריבועי, להבנה שהשיפועים של פונקציות אלה, בנקודות מתאימות, הם מספרים הופכיים.
בפעילות משולבים יישומון ושני אמצעי המחשה נוספים.
לתלמיד בערבית نحو الخطّ البيانيّ للدّالّة