אחד שווה אפס ועוד הפתעות מתמטיות

Sample Imageכתבו: נצה מובשוביץ-הדר וג'ון ווב 

ספר עיון

תקציר: מתוך המבוא: 

פרדוקס הוא בדיחתו הטובה ביותר של המתמטיקאי. כמו בדיחה טובה הפרדוקס מתפתח בקלות, בצורה הגיונית ומתקבלת על הדעת לכאורה, עד שהוא מגיע לשורת המחץ שהיא טעות בל תיאמן, מפתיעה לחלוטין, הלועגת בעליצות להיגיון הפשוט. פרדוקס טוב, כמו בדיחה טובה, צריך להציג כהלכה והוא יעורר תגובות מצחוק רועם ועד לחיוך מריר, מלווה בקימוט מצח. 

מתוך "השימוש בספר זה להוראה":

ספר זה הוא אוסף של 60 פרדוקסים, טעויות, וחידות אשר מתאים לשילוב בלימודי המתמטיקה בבית-הספר העל-יסודי. כל אחת מהפעילויות בספר זה תעודד את התלמידים לראות באור חדש, מושגים מתמטיים מוכרים, ולהעמיק את הבנתם במושגים אלה. 

כאשר פרדוקס משמש כאמצעי לימוד הוא מעמיד את הלומד במצב של קונפליקט הכרתי (קוגניטיבי). בהצגת הפרדוקסים שבספר זה בפני תלמידים, אנו מציעים להימנע מלהתערב. זאת על מנת לתת לתלמידים את המרחב והזמן הדרושים לצורך התמודדות עצמית עם אותו קונפליקט הנוצר בעת ההתייצבות בפני פרדוקס. אל תשללו מן התלמידים את התענוג והסיפוק האינטלקטואלי הכרוכים בפתרון הקונפליקט בכוחות עצמם. יחד עם זאת ראוי להיות ערים לסיכון מסוים שקיים בשימוש בקונפליקט קוגניטיבי כטכניקת הוראה.

חלק מהתלמידים עלולים להרגיש מבולבלים, נבוכים, ואולי אפילו חשים שהונו אותם, הוליכו אותם שולל. נסו לגלות רגישות לתסכול של אותם תלמידים אשר מאבדים תקווה וזקוקים לרמז.

הוצאה: גסטליט. המהדורה העברית של הספר יצאה הודות לסיוע של מל"מ – המרכז הישראלי להוראת המדעים. הספר זמין בחנויות הספרים ברשת "מכלול" בטכניון, ובמכללות.

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos