משלושה יוצא אחד: רעיון + מערך שיעור + דיאלוג = שיעור מוצלח

מרכז ראשונים- אולם חצבלת

שרונה זיכרמן ויפעת משה- תורג'מן- בי"ס אולפנית טבריה

  • תקציר: תכנון שיעורי מתמטיקה מעניינים, מהנים ולא שגרתיים הוא אחד האתגרים המרכזיים של מורים. חשיפה לרעיונות שעשויים להוות בסיס לשיעורים כאלה בדרך כלל מתרחשת במסגרת מפגשים עם מורים עמיתים או עם אנשי חינוך מתמטי, במהלכם מתקיים תהליך של שיתוף בידע ובתובנות דידקטיות ותכניות.

הכותבות הן משתלמות בפרויקט "רמזור לצפון" , שבמסגרתו מתקיים תהליך רציף של שיתוף בידע בין כלל משתתפי הפרויקט - צוות המנחים, החונכים, והמתמחים. במסגרת ההרצאה, נספר כיצד רעיון דידקטי הקשור להוראת הנושא של אינטגרלים שהוצג על-ידי המנחים במסגרת מפגש השתלמות מקוון עם המתמחים, היווה השראה עבור המתמחה (הכותבת השנייה של מאמר זה) והוביל לכתיבת מערך שיעור המתאים לכיתתה. המתמחה, שטרם התנסתה בהוראת הנושא ברמה של 5 יח"ל, הציגה את מערך השיעור בפני החונכת (הכותבת הראשונה של מאמר זה). הדיאלוג שנוצר בינינו סביב הרעיון הדידקטי ומערך השיעור תרם להתפתחותן של תובנות חדשות בנוגע לנושא, וכפועל יוצא מכך להשבחת מערך השיעור. המשך השיח אודות הרעיון הדידקטי התרחש לאחר שהחונכת צפתה במתמחה מלמדת בפועל את השיעור שגובש יחדיו.

במסגרת ההרצאה נדגים כיצד שילוב של שלושת הגורמים המעורבים בפרויקט - צוות המנחים (שהם מורים מנוסים באקדמיה ובתיכון) ושתי הכותבות, הוביל באופן הדרגתי לתכנון, לכתיבה, ליישום ולהשבחה של מערך שיעור בנושא אינטגרלים. בנוסף, נתאר כיצד שילוב זה מספק למתמחה תחושה של תמיכה ומסייע להפיג חששות המלווים מורה המתנסה לראשונה בהוראה ברמת 5 יח"ל, ומספק לחונכת הזדמנות לרענן את הידע המתמטי והפדגוגי שלה, תוך למידה מתוך נקודת המבט של המתמחה.

 

  • מצגת

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos