1+1>2: תרומת הצפיות ההדדיותשל חונך ומתמחה בשיעורי מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל

מרכז ראשונים- אולם חצבלת

בלאל כאמל ורובא זערורה- בית ספר בסמת טבעון

  • תקציר: בשנים האחרונות התפתחו ברחבי העולם דגמים שונים של צפייה הדדית של מורים בשיעורי עמיתים, מתוך הכרה בתרומה שיש לכך להתפתחותם המקצועית של המורים. בבית ספרנו מתקיימות צפיות הדדיות בשיעורי מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל כחלק ממודל חונכות, שהוא פועל יוצא מהשתתפותנו בפרויקט "רמזור לצפון".

במסגרת השותפות בינינו כחונך (הכותב הראשון) ומתמחה (הכותבת שנייה), התצפיות ההדדיות מתקיימות בתדירות של אחת לשבועיים לפחות, ובעקבותיהן מתקיימת שיחת משוב.

מנקודת המבט של המתמחה, לצפיות ההדדיות ולשיחות המשוב יש תרומה מכרעת לפיתוח תחושת מסוגלות עצמית וביטחון עצמי. כצופה, נחשפה המתמחה לסיטואציות שעדיין אינן מוכרות לה וכך היא רוכשת מיומנויות הוראה חדשות, מה שלא ניתן היה להשיג מתוך למידה תיאורטית בלבד. לדוגמה, מיומנויות הקשורות לניהול שיח מתמטי עם תלמידים הלומדים ברמה של 5 יח"ל, השונה במהותו משיח עם תלמידים שאינם לומדים ברמה זו. שיחות המשוב מאפשרות לה להפוך את הידע הסמוי לידע גלוי שניתן ליישמו בהוראה. כנשוא הצפייה, המשוב מהחונך מקנה למתמחה תחושה שיש על מי להישען, מבלי לפתח יחסי תלות, ומאפשר לה לבטא חששות ולחצים, ולקבל לכך מענה. מנקודת המבט של החונך, הצפיות בשיעורים של המתמחה מאפשרות להיחשף לרעיונות חדשים, בעוד העובדה שצופים בו תורמת להעמקת תשומת הלב לפרטי השיעור. את תחושת ההעצמה ההדדית ביטאנו בכותרת: 1+1>2 .

לשותפות בינינו יש השלכות על כלל צוות המורים, ובתוך כך העמקת המחויבות המשותפת שלנו להצלחתם של תלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל בבית ספרנו.

בהרצאה נתאר את החוויה הייחודית שלנו כחונך וכמתמחה במסגרת הפרויקט, נציג קטעים מתוך הצפיות ההדדיות, וסרטון קצר המתעד את אחת משיחות המשוב שהתקיימה לאחר שיעור.

 

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos