אני יודע/ת מה הקושי, אבל מה אני עושה עם זה?

מרכז אילנות- אולם תמר

גילה גונן, נטלי דווידוב, נעמה טל, מנוחה פרבר, רעות פרשה, אורנה שוהם, מיכל איילון ורוחמה אבן- מכון וייצמן למדע

  • תקציר: זיהוי דרכי הבנה וסוגי קשיים של תלמידינו בלמידת מתמטיקה מהווה מרכיב מרכזי בהוראה: ההבחנה בין מה שמובן לתלמידים לבין מה שאינו מובן יכולה לשרת את המורה ולסייע לה/לו בתכנון ההוראה ובעיצובה, באופן שתיתן מענה לצרכים המתגלים.

אך איך עושים זאת? נניח שזיהינו מה התלמידים יודעים ובמה הם מתקשים, איך נשתמש בידע הזה כדי לקבל החלטות "טובות" לגבי ההוראה, שעשויות לקדם את התלמידים? התשובה לשאלה זו אינה מובנת מאליה: הקשר בין ידע על אודות דרכי הבנה וקושי של תלמידים ובין ידע על אודות דרכים בהן ניתן לעזור לתלמידים כלל אינו פשוט.

פרויקט משימטיקה במכון ויצמן למדע (במימונה של קרן טראמפ) מפתח משימות הערכה מעצבת שיאפשרו למורים המלמדים בכיתה י' 5 יח"ל מתמטיקה לגלות את נקודות החוזק ואת נקודות הקושי של תלמידיהם. בעבור כל משימה, הפרויקט מציע גם דרכי התערבות בהוראה שיתנו מענה מתאים לשגיאות ולקשיים הצפויים להתגלות בכיתה.

בסדנה נדגים את החומרים שיש בידינו ונפרוׂש את היתרונות שיש בשימוש בהם באמצעות משימה בנושא האנליזה. נתנסה בניתוח של דרכי הבנה וקושי שאותם המשימה מאפשרת לזהות אצל תלמידים, ושל אופנים בהם המורה יכול/ה לתת מענה לקשיים ולקדם את הלמידה בנושא. כמו כן תשתף אותנו מורה בהתנסותה בכיתתה בהפעלת המשימה בכיתתה ובשימוש בדרכי ההתערבות, מה למדה מתשובות התלמידים על אודות הבנתם וקשייהם, וכיצד הגיבה לקשיים שזיהתה.

 

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos