השפעה של הוראה המשלבת בין ידע, מיומנויות ו"מבנים אלגבריים" על יכולת פתרון משוואות

מרכז אילנות- אולם דולב

רוית פלדמן- תיכון אליאנס, כל ישראל חברים, תל אביב

רונית בסן צינצינטוס- סמינר הקיבוצים, המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאומנות.

  • תקציר: שיפור הוראת המתמטיקה הוא צורך במערכת החינוך. ניתן לזהות בכיתת המתמטיקה תלמידים המתקשים בבחירת פעולות אלגבריות מתאימות לפתרון בעיות. כמורה למתמטיקה נחשפתי לעובדה כי לתלמידים רבים חסרה מיומנות של הסתכלות לוגית על ביטויים אלגבריים מה שגורם להם לגשת לתרגיל בצורה טכנית - דבר המתבטא בזמן הפתרון, בריבוי טעויות חישוב ובקושי למציאת פתרון לתרגילים הדורשים יכולת הבנה.

דרייפוס והוך (2005) הציגו במאמרם בנושא "חוש למבנה" תלמיד שטעה בהעתקת משוואה ולמרות שהראה שליטה ופעל עפ"י כללי האלגוריתמים שלמד, הוא חסר במיומנות אחרת. התלמיד לא הבחין בהפרש של שני ביטויים זהים, כך שפתרון המשוואה הוא הקבוצה הריקה מבלי לבצע אף חישוב. מיומנות חסרה זאת מכונה "חוש למבנה", מתבטאת באלגברה תיכונית, ביכולת לזהות מבנה מוכר בצורתו הפשוטה ביותר, לטפל בביטוי אלגברי מורכב כיחידה ובאמצעות הצבה מתאימה לזהות מבנה מוכר בצורה מורכבת יותר. הם מצאו כי תלמידים שהשתמשו בחוש למבנה פתרו את התרגילים בהצלחה רבה, ולעומתם תלמידים שלא השתמשו בו הצליחו לפתור שליש מהתרגילים בלבד. לינצ'בסקי ולבנה ציינו שכבר בלימודי האריתמטיקה, יש לחשוף את התלמידים למבנה התרגיל על מנת שיוכלו להשתמש במבנים שקולים של ביטויים אלגבריים בצורה גמישה (Linchevski & livneh, 1999). התפתחות חוש זה אינה טבעית אצל מרבית התלמידים, אולם, ניתן לפתחו באמצעות פעילויות מתאימות. חכים וגזית (2011) הדגישו את הצורך בפיתוח החשיבה היצירתית והציעו להקדיש לכך זמן בתכנית הלימודים. אם ברצוננו, להביט רחוק ולכוון גבוה, יש לבנות את תכנית הלימודים באיזון נכון של שילוב בין חיזוק המיומנות והשליטה של התלמידים בחוקים הפורמליים לבין פיתוח טכניקות ומיומנות חשיבה לוגית.

לאור החשיבות הרבה לפיתוח חוש למספרים ומבנה, הכוללים גמישות מחשבתית, הבנה, יעילות בפתרון התלמידים ושיפור הישגיהם, תוצג בהרצאה יחידת הוראה שפותחה במטרה לפתח אצל התלמידים את היכולת להסתכל על ביטויים בצורה יצירתית יותר. היחידה מתמקדת בפתרון משוואות הכוללות שברים אלגבריים, ומאפשרת באמצעות "חוש למבנה" פתרון יעיל יותר.

 

  • מצגת

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos