כיצד פותרים באלגברה"... משוואות? משימות חשיבה? ומה עוד?

מרכז אילנות- אולם דולב

נעמי רובינזון- מכון ויצמן למדע

  • תקציר: חלק ניכר מהוראה ולמידה של אלגברה מתמקד בתרגול מיומנויות וביישום חוקים ופרוצדורות. למרות שבתכנית הלימודים החדשה יש דגש על שילוב מיומנויות חשיבה ברמות שונות עדיין תרגול של טכניקות ופרוצדורות תופס מקום נרחב בכל ספר לימוד. העוסקים בחינוך מתמטי טוענים לאחרונה, כי הפערים כביכול בין הגישה המתמקדת במניפולציות אלגבריות ובין זו המתעניינת בעיקר בפיתוח כישורים של חשיבה מתמטית ניתנים לגישור (Kieran, 2004; Star, 2005, 2007). לפי גישה זאת, אין להזניח את המיומנויות המתמטיות כדי להפעיל חשיבה, וגם להפך, אין להזניח את ההפעלה של תהליכי החשיבה כדי לרכוש מיומנויות מתמטיות. הגישה הזאת מבוססת על הדגשת המשמעויות ועל הפעלת תהליכי חשיבה במהלך למידת הנושאים הפרוצדוראליים.

בספרי הלימוד של התכנית "מתמטיקה משולבת" יצרנו חומרי לימוד המשלבים בין מיומנויות טכניות ובין מיומנויות חשיבה מסדר גבוה.

בכנס נציג כישורי חשיבה הניתנים לשילוב בתהליך הרכישה של מיומנויות אלגבריות ולקוחים מתוך חומרי הלמידה מהסדרה "מתמטיקה משולבת". הסקירה תלווה בדוגמאות של משימות שפתרונן דורש שימוש בכישורים הבאים:

- חשיבה הפוכה - אסטרטגיית חשיבה שבה מתהפכים התפקידים בין הנתונים והתוצאה, בהשוואה לתרגילים בעלי מהלך אלגוריתמי שגרתי.

- ראיה תבניתית - תפיסה הנדרשת בהפעלה של ביטוי אלגברי מורכב כיחידה אחת בעלת ערך נתון או כחלק מביטוי מורכב יותר. דורשת חשיבה גלובאלית עם יכולת פירוק של מבנה מתמטי למרכיבים בדרכים שונות.

- יצירת דוגמאות ואי-דוגמאות - יכולת המחייבת הבנה לעומק של מושג או מיומנות, יכולת הנמקה, וחשיבה יצירתית.

- איתור שגיאות ותפיסות מוטעות - יכולת המבוססת על הבנה לעומק של משמעות מושג, על חשיבה ביקורתית, ועל ניתוח פתרונות של הזולת.

- בחירה בין אפשרויות - יכולת לאתר שגיאות, למצות אפשרויות, להבין דרכי חשיבה של הזולת, להבין משמעות של מושגים ויכולת הנמקה.

- הפעלת תובנות - נדרש שימוש בדרכי חשיבה בלתי פורמאליות לפני או במהלך תהליכים חישוביים ואלגבריים.

- חשיבה מסועפת - מציאת דרכי פתרון שונות וחשיבה יצירתית.

התנסויות בכיתה הראו, כי כלל התלמידים מסוגלים להתמודד עם תרגילים הדורשים כישורי חשיבה מגוונים וכך מתאפשרת למידה משמעותית יותר גם של המיומנויות האלגבריות.

 

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos