תלמידים מפתחים משחקים מתמטיים

מרכז אילנות- אולם ערבה

טל בן בסט- תיכון טכנולוגי נעמ"ת, ראשון לציון

  • תקציר: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי הכריז השנה על תחרות "בואו נשחק מתמטיקה" על שם אלעד שיאון ז"ל לפיתוח משחקים מתמטיים יצירתיים ומאתגרים.

ביה"ס "נעמ"ת טכנולוגי" ראשון לציון עודד את תלמידי כיתה י' הלומדים בכיתות של אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון להצטרף לתחרות. התלמידים נרתמו לפרויקט שבוצע במסגרת למידה מבוססת פרויקטים - Project Based Learning) P.B.L).

פיתוח המשחקים עודד יצירתיות, פתרון בעיות, חיבור בין כמה מקצועות, אהבה והנאה ממתמטיקה. היצירתיות באה לידי ביטוי בהעלאת רעיונות למשחקים שיתאימו למגוון רחב של קהל, יישימים לביצוע, מעניינים ובעלי אלמנט של מזל ורעיון מתמטי. ההזדמנות של התלמידים בפתרון בעיות נוצרה תוך כדי בניית המשחק, בצורך בשילוב תחומי התנסות שונים הנלמדים בביה"ס: עיצוב ותיב"ם (תכנון ויצור בעזרת מחשב).

המשחק שנבחר להגשה לתחרות מבוסס על האסטרטגיה של הגעה למספר שנקבע מראש באמצעות רביעיית המספרים שיש לכל אחד מהמשתתפים ביד. ניתן להגיע למספר הקבוע מראש באמצעות כל פעולות החשבון. קביעת המספר נעשית על ידי הגרלת שני מספרים בזריקת שתי "קוביות" – שהן פאונים משוכללים: תריסרון (12 פאות) ועשרימון (20 פאות) ואז ע"פ סכום / כפל או פעולה אחרת קובעים את המספר הקובע.

הפאונים המשוכללים תוכננו והודפסו במדפסת תלת מימד ע"י התלמידים והקלפים עוצבו במגמת עיצוב. התלמידים בחרו את השם "קרטיקה" למשחק.

במסגרת העבודה התלמידים התלהבו מהמצאת המשחק, מבחירת המשחק ומיצירת המשחק עצמו. לתחרות יש להכין סרטון הסבר על המשחק והדגמה של משחקם. התלמידים דרוכים לקראת התחרות ולקראת הכנת הסרטון כמו גם המורים המובילים.

בכנס אציג את ביה"ס, את התלמידים, את השלבים להכנת המשחק, את המשחק ואת הרפלקציה של התלמידים על ההשתתפות בתחרות.

 

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos