מקומם של סרטוני וידאו בהוראה ולמידה של מתמטיקה: האם משחק סנוקר יכול לעזור בהוראת גאומטריה?

מרכז אילנות- אולם ערבה

אסף לוינגר ואנטולי קורופטוב, מטח

  • תקציר: בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בשימוש בסרטוני ווידאו בהוראה ובלימוד מתמטיקה. השימוש בסרטוני הווידאו הופך להיות נפוץ יותר, משום שאנו חיים בתקופה בה המדיה היא חלק מרכזי בחיינו.
התופעה הזאת מעניינת, ומאתגרת. ישנן עדויות מחקריות ששימוש בווידאו יעיל בלמידת מתמטיקה בקרב הסטודנטים להשכלה גבוהה (Kay & Kletskin, 2012). הסיטואציה הבית-ספרית אינה די נחקרת (למיטב ידיעתנו), אבל אנו סבורים שלסרטוני ווידאו יש פוטנציאל לימודי גם בבתי ספר. האמצעים החזותיים מוכרים היטב לתלמידים, ויכולים ליצור גיוון , עניין ולעזור בהמחשת מושגים מופשטים (Ainsworth, 2008).
המעורבות המעשית שלנו גם בפיתוח הסרטונים האלה וגם בשימושם לצורכי הוראה גרמה לנו להרהר רבות לגבי מקומם, תפקידם ויעילותם של סרטוני ווידאו בהוראה/למידה של מתמטיקה. לדעתנו, הצלחנו לזהות סוגים שונים של סרטונים שכאלה כגון: סרטוני הדגמה מבוססי וויזואליזציה דינמית, סרטונים המטפלים במיסקונספציות (שגיאות מוכרות), סרטונים המסבירים בעיות פתורות, וסרטונים מבוססים חיי יומיום המהווים טיזר ללימודי מתמטיקה וכדומה.
בהרצאה נציג דוגמאות לסגנונות שונים של סרטוני ווידאו, נתאר שיקולים והנחות עליהם מבוסס הפיתוח של הסרטונים האלה, נביא דוגמאות מהשטח לגבי אופן השימוש האפשרי שלהם, ננסח השערות דידקטיות הקשורות למקומם, תפקידם ויעילותם ונדון ביתרונותיהם, בחסרונותיהם ובהשלכות הדידקטיות הקשורות בשימושם.
חלק מרכזי בהרצאה יוקדש לסרטונים המבוססים חיי יומיום.
 
  • מצגת

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos