היקף מעגל ושטח העיגול

matematika lev picמקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

תאור: הפיצוח מוקדש באהבה למורי ולתלמידי המתמטיקה, בפעילות קצת אחרת העוסקת בצורה ההנדסית ממנה מורכב האיור המוכר של הלב. בפעילות יש צורך בהכרת המצולעים והמעגל ובחישוב שטחיהם.

 

 

 

 

 


מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

תאור: הפיצוח "מעגלי ארכימדס" מספר על ארכימדס ועל חקר צורות מעגליות הארבלוס והסולינון. מומלץ לשלב את הפעילות בלימודי הגיאומטריה בנושא תכונות המעגל ושטחו.

 

 



מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

תאור: בפיצוח מוצגות צורות גאומטריות בעיצוב של פרחים. המשימה דורשת יכולת ניתוח בניית הצורה וחישובי שטחים של מעגלים ומצולעים. המשימה בנוייה ברמות קושי הולכות ועולות ומתאימה לתלמידים החל מכיתה ז' ועד יב'.

מצורף גם סרטון ליצירה של עטיפה משושה ופרחונית לדיסק.


מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

תאור: הפיצוח משלב פעילות יצירתית וחקירה מתמטית. בפיצוח הוראות לבנייה בסרגל ומחוגה, או בעזרת תוכנה גיאומטרית כגון גאוגברה, של שרטוט מעגלים היוצרים פרח משושה מרהיב. הפעילות כוללת חקירת הבנייה וחישובי שטחים. הידע הנדרש: שטח מעגל וגזרה, משולש שווה צלעות ושטחו, משפט פיתגורס.

 

 


מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

תאור: בפיצוח שלש בעיות בגיאומטריה, המוצגות כחידות, הדורשות דמיון וראייה מרחבית. היישומים הדינאמיים מסייעים להמחשה ולפיתוח חשיבה ויזואלית. הבעיות מתאימות ללומדים את נושא המעגל כמקום גיאומטרי (לאו דוקא באופן אלגברי) והכרות עם חישובי שטח של עיגול.

 

 


מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

תאור: בפיצוח שלש בעיות, חידות קצרות, העוסקות בהיקף ובשטח מעגל המתאימות לתלמידי כיתה ז' ומעלה. הפעם צירפנו גם פתרונות.

 

 

 


מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

תאור:  ב14 למרץ חוגגים ברחבי העולם לכבודו של המספר המופלא ∏. בפיצוח פעילויות הנוגעות בחישוב היקף ושטח מעגל אשר ניתן לשלבן בחגיגות. בפעילות הסבר במלל ובסרטים על המספר וסקירה קצרצרה על התפתחותו. 

 

 


מקור: המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי 

תאור: יישום דינאמי המציג באופן ויזואלי את שיטתו של ארכימדס לחישוב פאי. ארכימדס הציג לראשונה שיטה המאפשרת לחשב את פאי בכל רמת דיוק שתידרש. שיטתו מתבססת על כך שהיקף המעגל קטן מהיקפו של מצולע החוסם

מעגל וגדול מהיקפו של מצולע החוסם מעגל. באמצעות חישוב ההיקף של מצולע חוסם ומצולע חסום בעלי מספר הולך וגדל של צלעות נשיג דיוק גדל והולך של היקף המעגל, ובהתאם לכך דיוק גדל והולך של פאי (ויקיפדיה). 

קראו עוד בהרחבה על סיפורו של פאי.

 


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos