תקציר| הפסיכולוגיה של המבצעים |الحملة المربحة
מן העיתונות : הפסיכולוגיה של מבצעי הנחות
בכדי לעודד מכירות, ולפתות לקוחות לקנות מוצר מסוים, סוחרים יוצאים במבצע ומציעים אותו במחיר מוזל. אך למעשה הם מפסידים מכך. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב עת של שיווק (Journal of Marketing).
חוקרים , מאוניברסיטת מינסוטה בדקו את עמדות הצרכנים כלפי מדיניות הנחות. הם מצאו, שקונים מעדיפים לקבל תוספת חינם מאשר לקבל משהו זול יותר. הסיבה העיקרית לכך שרוב האנשים מתקשים בהבנת שברים ואחוזים. צרכנים מתקשים לעתים קרובות להבין , למשל, כי הגדלת הכמות ב- 50% שווה בערכה להנחה של 33% במחיר. הנחקרים העדיפו באופן גורף הגדלת הכמות על הוזלה במחיר. בניסוי, החוקרים מכרו 73% יותר קרם ידיים כשזה הוצע בחבילת בונוס מאשר כאשר הוצע במבצע הוזלה שווה ערך (גם לאחר שניטרלו השפעות אחרות, כגון הרצון לאגור) . תפיסה שגויה זו נשארה בעינה גם כשהמוצר היה בהנחה משמעותית. בניסוי אחר, הציעו שתי עסקות על מכירת פולי קפה : 33% כמות נוספת חינם או 33% הנחה על המחיר. הצעת ההנחה כדאית הרבה יותר, אך הקונים ראו את שתי ההצעות כשוות ערך.
מחקרים אף הראו דרכים אחרות שבהן סוחרים עלולים לנצל את חרדת המספרים של הצרכנים. אחת הוא לבלבל עם מבצעי הנחה כפולים. אנשים נוטים להעדיף מוצר שהופחת ב -20% , ולאחר מכן על ידי הנחה נוספת של 25% , יותר מאחד שהיה נתונה לשווה ערך, חד פעמי , הנחה של 40%.
1. קופסת דגנים של 500 גרם עולה 25 ש"ח.
המבצע הענק: קופסת הדגנים הוגדלה ב- 50% והמחיר נשאר 25 ש"ח.
המבצע החם: מחיר קופסת הדגנים הוזל ב- 50%.
איזה מבצע כדאי יותר לדעתך?
א. חשבו מה מחיר הדגנים ל-100 גרם.
ב. מה מחיר הדגנים ל-100 גרם במבצע הענק. (לאחר הגדלת הכמות) ?
ג. מהו אחוז ההנחה במבצע הענק של הגדלת הכמות ב- 50% ?
ד. מה מחיר קופסת הדגנים לאחר ההוזלה במבצע החם ?
מה מחיר הדגנים ל-100 גרם במבצע החם לאחר ההנחה?
ה. לאחר חישוביך – קבעו מהו המבצע המשתלם ונמקו.
ו. הציעו דרכים נוספות לפתרון.
2. קופסת מיץ תפוזים של 250 מ"ל עולה 5 ₪.
המבצע הענק: קופסת המיץ הוגדלה ב- 40% והמחיר נשאר 5 ש"ח.
המבצע החם: מחיר מיץ התפוזים הוזל ב- 25%.
איזה מבצע כדאי יותר לדעתך?
א. חשבו מה מחיר מיץ התפוזים לכל יחידת מ"ל בכל אחד מהמבצעים.
ב. מהו אחוז ההנחה במבצע הענק של הגדלת הכמות ב- 40% ?
ג. לאחר חישוביך – קבעו מהו המבצע המשתלם ונמקו.
3. חפיסת שוקולד של 100 גרם עולה 10 ש"ח.
המבצע הענק: חפיסת השוקולד הוגדלה ב- 50% והמחיר נשאר 10 ש"ח.
התבקשת ממנהל החנות לתכנן את המבצע כך שמחיר ההנחה במבצע הענק של הגדלת הכמות ב- 50% יהיה שווה ערך למחיר השוקולד במבצע החם.
באיזה אחוז יש להוזיל את חפיסת השוקולד?
4. חבילת עודיות של 200 גרם עולה 10 ש"ח.
מבצע פיצוץ: חבילת העוגיות הוזלה ב- 10%, ויום לאחר מכן הוזלה שוב ב- 30%.
מבצע חגיגה: חבילת העוגיות הוזלה ב- 40%.
איזה מבצע כדאי יותר לדעתך?
חשבו את מחיר חבילת העוגיות בכל אחד מהמבצעים.
לאחר חישוביך – קבעו מהו המבצע המשתלם ונמקו.
עובד ע"פ MatheMatics teacher | Vol. 107, No. 4 • November 2013
מקורות נוספים:
מבצעים חמים – אחוזים- יחידת לימוד בעריכת יעקב לדור, סמינר אורנים