
בשנים האחרונות ברורה החשיבות של לימודי המתמטיקה במערכת החינוך בישראל ומועצמת השאיפה לעודד תלמידות ותלמידים, מכל המגזרים ושכבות האוכלוסייה ומכל קבוצות הלימוד לשאוף גבוה ולממש את יכולותיהם.
תכנית הכנס תציג את הפעילות הרבה המתרחשת בתחומי ההוראה בבית הספר העל יסודי (חט"ב וחט"ע), בהכשרת המורים למתמטיקה ובמחקר האקדמי בתחום החינוך המתמטי. כל אלה משקפים נקודות מבט מגוונות, ומדגישים את העושר האינטלקטואלי והיצירתיות שהעיסוק במתמטיקה מאפשר ומזמן.
הכנס מיועד למורים ולאנשי חינוך מתמטי ויעסוק בנושאים רלוונטיים למורים בחט"ב ובחט"ע בכל קבוצות הלימוד.
הכנס מאורגן על ידי המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל-יסודי ביחד עם מפמ"ר מתמטיקה, אגף מדעים, המזכירות הפדגוגית משרד החינוך, אגף תכניות לאומיות מערכתיות ופרויקטים והמינהל הפדגוגי - אגף א' (חינוך ילדים ונוער בסיכון) - משרד החינוך.
| 08:30-09:30 |
התכנסות וכיבוד |
| 09:30-09:50 |
פתיחה וברכות: ד"ר חמוטל דוד, מנהלת המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי פרופ' רוזה לייקין, ראש החוג לחינוך מתמטי וראש מל"מ - אוניברסיטת חיפה חיים מויאל, מנהל אגף א', חינוך ילדים ונוער בסיכון- משרד החינוך |
| 09:50-10:20 |
הרצאת מליאה: מתמטיקה- היעד הבא נרית כץ, מנהלת תחום דעת מתמטיקה על-יסודי (חט"ב, חט"ע) |
| 10:20-10:50 |
הרצאת מליאה: מתמטיקה כמנוף למוביליות חברתית מר מוהנא פארס, מנהל אגף תכניות לאומיות מערכתיות |
| 10:50-11:10 |
ד"ר חמוטל דוד, מנהלת המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי |
| 11:10-11:20 | הפסקה |
| 11:20-13:00 | מושבים מקבילים א' - תכנית ותקצירים |
| 13:00-14:00 | ארוחת צהריים |
| 14:00-15:05 | מושבים מקבילים ב' - תכנית ותקצירים |
| 15:05-15:15 | מעבר למליאה |
| 15:15-16:30 |
דיבייט - שילוב טכנולוגיות בהוראה ולמידה של מתמטיקה- שינוי או מהפכה? בהנחיית ניצה שיאון, מדריכה ארצית למתמטיקה |

משבר הקורונה זימן לנו אתגרים והתמודדויות, אשר ייחלנו לצלוח ולא דמיינו שנוכל להם בזמן כה קצר.
מערכת החינוך פעלה בלמידה מרחוק ואנו, כחלק ממנה, התנסינו באפשרויות מגוונות להוראה והפעלה. זוהי ההזדמנות לסמן את דרך העתיד להוראה מתקדמת בדרכי למידה חדשניות.
בכנס נציג את הפעילות המגוונת שהתרחשה בכל תחומי הוראת המתמטיקה הקשורים לחינוך העל-יסודי במהלך משבר הקורונה.
הכנס מאורגן על ידי המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל-יסודי ביחד עם מפמ"ר מתמטיקה, אגף מדעים, המזכירות הפדגוגית משרד החינוך, אגף תכניות לאומיות מערכתיות ופרויקטים ואגף חינוך ילדים ונוער בסיכון.
מבנה הכנס:
| 11:00-11:15 |
ברכות ד"ר חמוטל דוד, מנהלת המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי מר מוהנא פארס, מנהל אגף תכניות לאומיות מערכתיות ד"ר גילמור קשת-מאור, מנהלת אגף א' למדעים, המזכירות הפדגוגית |
| 11:15-11:35 |
מה היה צבע הדוב? - סיור מקוון על פני כדור פרופ' אורי בדר |
| 11:40-12:00 |
ד"ר אביב צנזור |
| 12:05-12:35 |
|
| 12:40-13:10 | |
| 13:15-13:25 | |
| 13:30-13:40 |
אתנחתא - התחרות "בואו נשחק מתמטיקה" בסרטונים קצרים |
| 13:40-14:00 |
סיכום נרית כץ, מנהלת תחום דעת מתמטיקה על-יסודי (חט"ב, חט"ע) |
ב-21-22/6/2017 התקיימו שני כנסים לשילוב התקשוב בחינוך המתמטי העל יסודי תשע"ז, הראשון במכללת אורנים והשני במכון דוידסון לחינוך מדעי, מכון וייצמן למדע.
להלן המצגות מהכנסים (ישנן מצגות משותפות):
מכללת אורנים 21.6.2017 :
הרצאות מליאה
- אתר מרכז המורים - במבט נוסף - ד"ר ורדה טלמון וגאולה סבר,
המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי.
- ביצועי הבנה בשיעור מתמטיקה משולב תקשוב - ד"ר רותי רייז,
מדריכה ארצית למורים למתמטיקה, המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.
סדנאות מקבילות - כלים להערכה מעצבת:
- Vizia - ורד בן עמי.
- Google Forums - מירטה לוין.
- Desmos Teacher - ד"ר רותי רייז.
סדנאות מקבילות - הצגת סביבות ממוחשבות:
חט"ב:
- מוטיבטור - לומדים בקצב אישי - Lnet - רינה גפני.
- ישומטיקה לכיתה ז' - גלי שמעוני.
- פעילויות אינטראקטיביות כמאגר או כקורס- מטח - שוש גלעד.
- עת הדעת - בתוך הפורטל חינוכי - מירטה לוין.
חט"ע:
-My Geva: סביבת סרטונים (משותף) - אריק דז'לדטי.
- Gool - לימוד בעזרת סרטונים (משותף) - יוחאי טוויג.
- האתגר 5 והתיכון הוירטואלי - משרד החינוך ומטח - ד"ר יניב ביטון.
- נחשון - חונכות וירטואלית - משרד החינוך ומטח (משותף) - סיגל עצמון.
חט"ב וחט"ע:
- המרא"ה: הערכה מעצבת אוטומטית - רואים את התמונה (משותף) - ד"ר רחל הס-גרין.
- מיזם "שיעורים ברשת חינם" - עזרה על פי צורך עם מורה מרוחק - משרד החינוך ו-Lnet - רינה גפני וליהיא תלם.
- אוריינות מתמטית - משרד החינוך ו-Lnet (משותף) - ד"ר רותי רייז.
סדנאות מקבילות:
- אפליקציות בטלפון החכם - ורד בן עמי.
- הפקה ושימוש בסרטונים (EdPuzzel + Screencast-O-Mathi) - מירטה לוין.
- טיול מתמטי (משותף). בפעילות זו יש להוריד קוד QR - איך להוריד קוד QR - ד"ר רותי רייז.
בימת המורה: מורים מציגים שילוב תקשוב בהוראת מתמטיקה בכיתותיהם
- הכנת מאגר פעילויות ממוחשבות - פרויקט כתו"ם - אורית אביטל - בי"ס "סולם צור".
- הערכה חלופית באמצעות Plickers - סמיחה מנאע-שיח' - חט"ב ירכא "אלרואיא".
- הפעלת התלמידים בכיתה בעזרת ה-Zeetings - ורד בן עמי - בי"ס אורט "אברט" חצור הגלילית.
- mooc בנושא "סוגיות בהוראת מתמטיקה לרמת 4-5 יח"ל" (משותף) - ד"ר רותי רייז.
מכון דוידסון 22.6.2017
- התיכון הוירטואלי - מט"ח - ד"ר יניב ביטון.
- שיעורים פרטיים - Lnet ומשרד החינוך.
- יצירת חידונים מתמטיים באמצעות Kahoot, Desmos, Socrative - יוני עמיר, יהודית גולן וד"ר רותי רייז.
- יצירתיות וחדשנות? כן בבית ספרנו! To Be Education - אבישי פרידלר.
- גופי תלת מימד בגיאוגברה - אלי בן דבורה.
- יצירת כלים חדשים באמצעות גיאוגברה - אנני פלינט.
סביבת למידה חט"ב:
- מתמטיקה בהתכתבות - מיכל אלרן.
- אלנט - סביבה ממוחשבת - רינה גפני.
- BrainPop ישראל - ד"ר חגית ירדן.
- טיול מתמטי "מאורן ועד תמר" - ד"ר עינב אייזיקוביץ'-עודי.
- מהפכת הבינה המלאכותית בחינוך המתמטי - ד"ר קובי גל, אוניברסיטת בן גוריון.
בימת המורה בראייה שש שנתית: למידה והוראה בסביבות טכנולוגיות
מנחה: פרופ' מיכל טבח, אוניברסיטת תל אביב.
משתתפים: אלי בן דבורה, עמרי נווה, אליאב זיו ויעל אדמובסקי.
- חידון מתמטי קצרצר על אפס: "ביוגרפיה של רעיון מסוכן" - ד"ר עינב אייזיקוביץ'-עודי, מכון דוידסון לחינוך מדעי.
![]()