תוכן עניינים
להפעלת הסרטונים מומלץ להשתמש בגרסה האחרונה שלadobe acrobat reader ו Javaבדפדפן השונה מכרום.
בעיות בשני מעגלים בגיאומטריה אנלטית
מדור: מנסיוננו
כתבה: נעמי בוחניק
תקציר: המחברת מתארת חווית הוראה ולמידה שהיתה לה עם תלמידה, בעת הוראת הנושא 'משיק למעגל' בגיאומטריה אנליטית ברמת 5 יח"ל. בעת פתרון בעיה שגרתית העוסקת בחיפוש אחר משוואה של מיתר משותף של שני מעגלים נחתכים התגלתה המשוואה המבוקשת עוד לפני תום התהליך. חקירה מתמטית גילתה שהדבר אינו מקרי. בהערה למאמר מובאת עוד דוגמה למצב דומה.
מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007
מתמטיקה עברית בעברית, בעקבות ספר כליל החשבון מאת דוד פריזנהויזן, ברלין, 1796
מדור: היסטוריה של המתמטיקה
כתב: אברהם תורגמן
תקציר: המחבר מספר על חייו של מחבר הספר 'כליל החשבון'- דוד פריזנהויזן וסוקר את ספרו. הספר נכתב בברלין, 1796 ונכתבו בו הן ההסברים והן המתמטיקה בעברית. המאמר מכיל דוגמאות מתחום האלגברה והגיאומטריה בצירוף תצלומים מהספר המקורי.
מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007
תסריט גילוי משפט מעניין- מן ההשערה להוכחה
מדור: חקירה מתמטית
כתב: אבי סיגלר
תקציר: המחבר מספר את סיפורו של גילוי משפט מעניין, הקשור למשפט 'תלמי', עבור דרך העלאת השערה, בחינת מקרים פרטיים, ניסוח השערה מכלילה ועד להוכחתה.
מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007
מדור: חקירה מתמטית
כתבו: עטרה שריקי, קלרה זיסקין, אילנה לביא
תקציר: במאמר מוצג המשפט המפורסם של המתמטקאי האיטלקי ג'יובאני צ'בה, שתיים מההוכחות שלו והרחבה של המשפט, אותה גילו המחברות בעזרת שימוש בלומדה של גיאומטריה דינאמית.
מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007
מה לומדים כאשר משנים את נקודת המבט על חתך חרוט?
מדור: חקירה מתמטית
כתבו: נורית זהבי, גיורא מן, נח דנא-פיקארד
תקציר: במאמר מוצגת חקירה של חתכי החרוט באמצעות תוכנה סימבולית-גרפית (מסוג הנקרא Computer Algebra System). החקירה מתבצעת באופן אנליטי מאוחד בחתכי החרוט באמצעות זוויות ראייה, טיפול שאינו מוכר בגישה המסורתית. בסיום מובא דיון באפשרויות המתמטיות והדידקטיות המתפתחות ביחד עם התפתחות היכולת של הלומד להיעזר בתכונה סימבולית-גרפית.
מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007
מדור: עיון ודיון
כתב: רון אהרוני
תקציר: המחבר פותח בשאלה: איך חושבים מתמטיקאים? הוא אמנם אינו מתיימר לענות עליה, אך בוחר לשתף אותנו בחוויית גילוי מתמטי שעבר נער בנוכחותו בחיפוש אחר נוסחא לסכום של סדרה גיאומטרית. ההתחקות אחר תהליך הגילוי, שעבר הנער, שופכת אור, לדעתו של אהרוני על תהליכי החשיבה והגילוי במתמטיקה בכלל. המאמר הוא פרק מספר שעתיד לצאת לאור בקרוב.
מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007
מערכת תומכת ללימוד מתמטיקה ברמה תיכונית
מדור: בעקבות זכיה בפרס אביטל
כתבה: שרה גרז'וטיס
תקציר: במאמר מתוארת מערכת תומכת למידה בסביבה ממוחשבת, שזכתה את הכותבת בפרס קרן ברכה ושמואל אביטל לעידוד יוזמות בהוראת המתמטיקה. למערכת התמיכה שני מרכיבים עיקריים: אתר אינטרנט ותכנית "חברותות". באתר מופיעים מצגות, דפי עבודה, מבדקים ופורומים. תכנית "חברותות" היא מערך הכנת שיעורי בית בזוגות, תוך קבלת משוב ותמיכה מצוות מורים.
מקור: על"ה 38, תשס"ז 2007