מבחר פעילויות חקר באקסל בפיתוח המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך היסודי
מציאת הפרשים (כיתות ד-ו): פעילות חקר העוסקת בחיסור מספרים וגילוי תופעה המתקבלת לאחר מספר חזרות של חיסור. שילוב המחשב (יישומון או אקסל) מאפשר התנסויות והעלאת השערות לבדיקה.
איזו קופסה מתוקה יותר? (כיתה ו): פעילות חקר למציאת התיבה בעלת הנפח הגדול ביותר תוך שילוב אקסל.
צפרדי הצפרדע (כיתה ו): בעיה הבאה לבדוק מה קורה לסכום סדרה נתונה ככל שמתקדמים בה. הבעיה מבוססת על הפרדוקסים של זנון. משולבת הצעה לחקירת הבעיה באקסל.
ארבעת הקנגורואים (כיתה ו): פעילות משולבת אקסל העוסקת בחקירת סדרות חשבוניות והנדסיות בהקשר לתחרות המתקיימת בין קנגורואים. הפעילות כוללת מדריך למורה.
שלושה בשורה (ד-ו) הפעילות עוסקת בכפל מספרים המהווים איברים עוקבים בסדרות חשבוניות ובניסיון להבין את ההפרש בין המכפלות המתקבלות בין האיבר הראשון עם השלישי לבין מכפלת האיבר השני בעצמו. קובץ האקסל המשולב מאפשר התנסות ובדיקת מקרים רבים. לאחר בדיקה באקסל יש לבדוק על ידי פילוג המספרים מדוע מתקבל ההפרש הקבוע בכל סדרה חשבונית.
אגדת מגדל האנוי פעילות חקר בשילוב יישומון (ה-ו) מה מספר הצעדים הקטן ביותר הנחוץ להעברת 64 דיסקיות ממוט למוט במגדל האנוי? היכנסו ליישומון ובדקו. ניתן להיעזר באקסל להמשך החקירה עד למציאת הפתרון לבעיה.
המאמרים המוצגים כאן, נכתבו במכון וייצמן במסגרת עבודת הדוקטורט של מיכל טבח. * מומלץ להשתמש בגרסאות האחרונות של Acrobat reader להורדה חינם: adobe acrobat reader
השינוי שחל בשימוש בייצוג הסימבולי אצל תלמידי כיתה ז' תוך כדי פתרון בעיות בנוכחות גיליון אלקטרוני במהלך של כחצי שנה.
פתרון משוואה לינארית תוך שימוש בגיליון אלקטרוני.בשיטת הניסוי והטעיה. הערה: לא מומלץ לפתור כך משוואות. אבל, בנקודה מסוימת במהלך הלימוד, כאשר תלמידים בכיתה ז כבר יכולים לנחש באופן מושכל פתרון של משוואה מהצורה ax+b=c, ולא יכולים עדיין להתמודד עם משוואות מהצורה x+b=cx+d. מאד מתאים יהיה לשלב את הפעילות הזו. כמובן שאפשר גם לפתור משוואות ע"י הפקודה "חפש מטרה" בתפריט כלים, אך לא רצוי שהתלמידים ישתמשו בה.
התבוננות בזוג של תלמידים בכיתה ז', המתמודדים עם פתרון בעיות מילוליות המערבות גידול מעריכי. המאמר מסתכל על השינויים בידע המתמטי שלהם ובאינטראקציה החברתית המתלווה לתהליך הפתרון.
ההשפעה של למידת ראשית האלגברה בסביבה עתירת מחשב על השימוש שעושים תלמידים בייצוג סימבולי - מאמר, מצגת. מאת מיכל טבח ורנה הרשקוביץ.