קופצים למים! הבניית חשיבה הצטברותית בהקשר חוץ־מתמטי של מילוי בריכה

כתבו: דפנה אליאס, אנטולי קורופטוב, גילת פלאח ויותם שמש
מדור: מהמחקר בחינוך המתמטי

תקציר:
הבנת האינטגרל כתהליך הצטברות נמצאת בלב ההבנה של רעיונות מתמטיים ויישומים רבים. מאמר זה מציג תוצאות של שני מחקרים הקשורים זה לזה, אשר מתייחסים שניהם לתפקיד של הֶקְשרים חוץ־מתמטיים בלמידת מתמטיקה בכלל, ובהבניית חשיבה הצטברותית בפרט. במחקר הראשון הוצגו לתלמידים משימות מקבילות בנושא אינטגרלים, בארבעה הקשרים שונים. במחקר השני תוכננה פעילות מקדימה ללימוד אינטגרלים העוסקת בהצטברות ומבוססת על הקשר חוץ־מתמטי של מילוי בריכה, במטרה לבחון באיזה אופן התלמיד מַבְנֶה את הידע הרלוונטי לחשיבה הצטברותית. 

משני המחקרים עולות עדויות ראשוניות לכך שהקשרים חוץ־מתמטיים, וההקשר של בריכה המתמלאת במים בפרט, יכולים לסייע בפיתוח חשיבה הצטברותית, ומאפשרים לתלמידים הזדמנות להביע באופן מילולי את המשמעות שלה.

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos