הוראה רגישת מגדר במתמטיקה

מרכז אילנות- אולם ערבה

אורנה מרקוס בן צבי ונורית מאיר- היחידה לשוויון בין המינים, משרד החינוך

  • תקציר: אנו מדריכות ארציות ביחידה לשוויון בין המינים, פועלות בחודשים האחרונים להעלאת המודעות להוראה רגישת מגדר במקצוע המתמטיקה. מהלך זה מתבצע במסגרת התכנית 'מתמטיקה תחילה' בראשותו של מוהנא פארס ובשיתוף פעולה עם היחידה לשוויון בין המינים.

בהרצאה זו הצפנו את השיח המגדרי והבאנו אל מודעות הנוכחות/ים. ההרצאה כללה התייחסות לגורמים המעכבים ומקדמים שוויון הזדמנויות מגדרי במתמטיקה.

התייחסנו בהרצאתנו להבניות חברתיות, לתפיסות תרבותיות ולמסרים מגדריים גלויים וסמויים במשפחה ובמערכת החינוך ביחס למתמטיקה. בנוסף, עמדנו על השפעת הציפיות השונות מבנות ובנים ביחס ליכולתם להצליח במקצוע המתמטיקה והשפעת מסרים אלו על המוטיבציה ותחושת המסוגלות של בנות ובנים.

ממחקרים נמצא כי למורות/ים השפעה רבה על הישגי תלמידיהם, בייחוד תלמידותיהם. הצפת השיח בנושא קידום שוויון מגדרי במתמטיקה והכרת אופני הלמידה השונים של בנות ובנים, תאפשר למורים התבוננות רפלקטיבית בדרך שבה הם מתנהלים בשיעור. במסגרת הזמן הקצר שעמד לרשותנו, פתחנו צוהר לאסטרטגיות הוראה המקדמות שוויון מגדרי במתמטיקה, כפתיח להנחלת 'ארגז כלים' של דרכי למידה והערכה המקדמות שוויון מגדרי במתמטיקה.

שאלת הפערים הבין-מגדריים בהישגים במתמטיקה נמצאה כנוגעת ישירות לסוגיית שוויון ההזדמנויות בין גברים לנשים.

מתמטיקה נמצא כחסם משמעותי המונע מנשים להגיע לעמדות יוקרתיות ומכניסות יותר. על כן, יש חשיבות רבה להפיכת ההוראה במתמטיקה להוראה רגישת מגדר.

כנס זה היווה פלטפורמה והזדמנות טובה להאיר נושא זה ולהעלותו לסדר היום של האחראים לחינוך המתמטי העל יסודי של ילדינו והמשפיעים באופן ישיר על עתידם.

 

  • מצגת

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos