סרטוני הדגמה

בערוץ היוטיוב של מרכז המורים תוכלו להתרשם ממבחר סרטוני הדגמה, סרטונים קצרים הנועדו להמחשה או להסבר קצר של רעיון מתמטי.

פעילות בה חוקרים בעזרת יישומון את מושג הקעירות כהסתכלות על אופן ההשתנות של קצב השינוי, או במילים אחרות הפעילות עוסקת בתכונת הקעירות של פונקציה לפי בחינת קצב השינוי של העלייה (או הירידה) של הפונקציה.

אם הפונקציה עולה וקעורה כלפי מעלה, אז ככל ש-x גדל, הפונקציה עולה בקצב יותר ויותר מהר. אם הפונקציה קעורה כלפי מטה, אז ככל ש-x גדל, הפונקציה עולה אך בקצב איטי יותר ויותר.

בפעילות המחשה ויזואלית, בעזרת צביעה בכוון שונה של שני משולשים ישרי זווית הסימטריים זה לזה.

הפעילות "צביעת שני משולשים" מלווה ביישומון דינאמי ובסרטונים המדגימים ומסבירים:

צביעת שני משולשים – חלק א

צביעת שני משולשים – חלק ב


הפעילות והסרטונים "במעלה הר תבור" הם חלק מתוך סדרת סרטונים העוסקת בנושא הקעירות בהיבטים שונים.
בסרטון במעלה הר תבור מוצג סיפור מטייל המטפס על הר תבור ועלינו לנתח את תלילות ההר ולשאול היכן במעלה ההר נמצאת הנקודה בעלת התלילות הגבוהה ביותר?
בפעילות זו דגש על השתנות שיפועי המשיקים ומעקב אחר שיפוע המשיק ומיקומו מעל ומתחת לגרף תרמוז לנו על נקודת הפיתול.

הסרטון מלווה "במעלה הר תבור" .

במעלה הר תבור – חלק א

במעלה הר תבור – חלק ב


הפעילות עוסקת בקשר בין גרף פונקציית הנגזרת לגרף הפונקציה הקדומה. בשאלה מתבוננים בשלושה טיפוסים של פרבולות שהן נגזרות של שלושה טיפוסים של פונקציה ממעלה שלישית. נחקור כיצד צורת הפרבולה כשהיא נגזרת משפיעה על אופיין של נקודות הפיתול של הפונקציה הקדומה.

הפעילות "שלוש פרבולות ולהן שלוש פונקציות קדומות" מלווה ביישומון דינאמי ובסרטונים:

שלוש פרבולות - חלק א'

שלוש פרבולות - חלק ב'


הפעילות "היכן לקנות את הפיצה?" מציגה בעיה כלכלית שפתרונה הוא מציאת מקום גאומטרי. הבעיה כוללת שלבים שונים ברמות עולות ומזמינה גם לחקר נוסף. הפעילות מלווה ביישומון ובסרטוני הדרכה לפתרון הבעיה וליצירת היישומון.

הסרטונים:

היכן לקנות את הפיצה- חלק א- הצגת הבעיה

היכן לקנות את הפיצה-חלק ב-חקירה באמצעות יישומון דינמי

היכן לקנות את הפיצה- חלק ג - בניית יישומון למקרה של מחירים שווים

היכן לקנות את הפיצה- חלק ד- בניית יישומון עם סליידר


בפעילות נבחן את תהליך פתרון בעיית הקיצון בלווי של יישומון דינאמי. בפעילות הנחייה לבניית המשולש החסום בפרבולה הן באופן גאומטרי והן אלגברי לשם בניית פונקציית המטרה למציאת השטח המקסימלי שלו בתחום בו הפונקציה אי שלילית. 
ביישומון ניתן לעקוב אחר שטחי המשולשים השונים המתקבלים, ולעקוב אחר גרף פונקציית המטרה. ערכי פונקציית המטרה חיוביים בלבד, לכן יש להגדירה בעזרת ערך מוחלט (או לפצל לשני תחומים).

סרטונים:

בעיית קיצון ויישומון – חלק א

בעיית קיצון ויישומון – חלק ב

איך בונים יישומון בגאוגברה בעית קיצון


sargel vemehogaסרטוני הדרכה לבנייה באמצעות סרגל ומחוגה- קווים מקבילים, אמצע קטע, משולש שווה צלעות, מחומש ועוד.

 

 

 

 


body volumeהמחשה אינטראקטיבית של נפח גופי סיבוב במצגת וביישומון.

 

 

 

 

 

 

 


 

triangle areaסרטון הדגמה של מקרים בהם שטח המשולש מהווה מחצית משטח המקבילית כולל חישובי שטחים למשולש והמחשתם ע"י נוסחאות.

Unable to display content. Adobe Flash is required.


(סרטון הדרכה לחט"ב וחט"ע)
מתוך הפיצוח: הרהורים על התחלקות. הוכחה ויזואלית כיצד ניתן להסיק מבניית הקובייה כי 33-3 מתחלק ב- 3.

הוכחה ויזואלית - מצגת
 
 

 

 


lispor meshulashim

(סרטון הדרכה לחט"ב וחט"ע)
מתוך הפיצוח: שעשועי משולשים העוסק במציאת חוקיות תוך פיתוח אסטרטגיות לפתרון בעיות ולראיה מרחבית.
 
 

 


על״ה
עלון למורי המתמטיקה


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


 5club מועדון ה-5
קהילות מורים למתמטיקה ברמת 5 יח"ל


 

 

uohfaculty of educationpedagog logo shalit