על"ה 41 תשס"ט, 2009

 

alle41תוכן העניינים
 

דף משוב

להפעלת הסרטונים מומלץ להשתמש בגרסה האחרונה של adobe acrobat reader  ו Java בדפדפן השונה מכרום.

 

 

 

 

 


 

תוכנית הלימודים החדשה לחטיבת הביניים יצאה לדרך 
כתבו: ניצה שיאון ודוד פיילכנפלד
מדור: משולחן המפמ"ר
תקציר: סקירה קצרה על הצעדים הראשונים בשינוי תכנית הלימודים בחטיבת הביניים ותזכורת לגבי שינוי שיטת ההיבחנות בחטיבה העליונה. 
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.


צעדים ראשונים בדרך לאלגברה 
כתבו: צוות המרכז הארצי למורים למתמטיקה
מדור: מתחדשים בחטיבת הביניים
תקציר: במאמר זה מוגש הרציונאל לשימוש בסדרות של צורות גיאומטריות כמנוף לפיתוח חשיבה אלגברית בקרב התלמידים החדשים בחטיבת הביניים. על פי הפריסה של תכנית הלימודים החדשה, הנושא הראשון הוא חוקיות כמבוא לאלגברה. במאמר ניסינו להאיר יחידת לימוד זו מבחינת דרך ההוראה, דגשים במהלכה והמלצה לפעילות נוספת לכתה. 
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.


הוכחות ויזואליות: השקפותיהם ואמונותיהם של התלמידים 
כתבו: רז הראל וטומי דרייפוס
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: אין ספק כי הוכחות ויזואליות יוצרות עניין בכתה, אך מעבר לכך יש להן יתרונות נוספים. במאמר מוצגות דוגמאות שונות להוכחות מסוג זה. כמו כן מתואר מחקר שנערך בקרב תלמידי תיכון הבודק את נקודת מבטם של התלמידים על שימוש בהוכחות ויזואליות. תוך כדי תיאור המחקר נחשף הקורא למשמעויות נוספות שקיימות בדרך הוראה זו. 
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.


משחקים כסביבה להצגת מושגים ומשפטים מתמטיים ולפתרון בעיות חלק ב' 
כתבו: נצה מובשוביץ-הדר
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: מאמר זה הוא חלקו השני של מאמר שהופיע בגיליון 39. באופן טבעי יש במשחק משום יצירת יחס אוהד ללמידה ותוך כדי נוצרת תשתית אינטואיטיבית להבנת מושגים מתמטיים מורכבים. במאמר זה מוצג המשחק של סרפינסקי באמצעותו מתוודעים לכברת סירפינסקי ולרעיון מפתיע בהסתברות. בהוכחת המסקנות העולות מן המשחק נעשה שימוש בגיאומטריית המישור ובגיאומטריה אנליטית.
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.


פתרונות נכונים ושגויים לבעיה טריגונומטרית במישור חלק שני 
כתבו: פסיה צמיר ואביגיל פרקש
מדור: זה קרה לי בכיתה
תקציר: מוקד מאמר זה בבעיה בנושא טריגונומטריה במישור, הניתנת לפתרון בעזרת משפט הסינוסים בלבד או על ידי משפט הסינוסים ומשפט הקוסינוסים. במאמר מוצגים פתרונות נכונים ושגויים שהוצגו על-ידי תלמידים וניתוחי שגיאות של הפתרונות השגויים. המאמר מתייחס בעיקר לשימושים שונים של משפט הקוסינוסים, ולהיבטים הגיאומטריים והויזואליים הקשורים לפתרון בעיות טריגונומטריות במשולש. המחקר הנוכחי נערך כהמשך למחקר שבו הציגו תלמידים "מסקנה שימושית" שלא כדאי להשתמש במשפט הסינוסים. מממצאי מחקר זה נראה כי שימוש במשפט הקוסינוסים אינו ערובה לכך שהפתרון נכון. 
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.


הקשר המפתיע בין מספרים טבעיים לתבניות מעריכיות 
כתבו: מרים פרבר
מדור: חשיבה מתמטית
תקציר: המאמר עוסק בחקירת תכונות של מספרים טבעיים בכלל וראשוניים בפרט. בתחילה מוצגים משפטים מן ההיסטוריה (המאה ה14 ומעלה) ולאחר מכן מנסחת הכותבת ומוכיחה חמישה משפטים חדשניים המציגים כיצד ניתן להציג מספר ראשוני בעזרת תבנית מעריכית. 
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.


כיצד הופכים מעגל לישר: על הקשר בין הנדסת המישור והנדסת מכונות                                                                 
כתבו: דוד בלנק  
מדור: מעבר לאופק
תקציר: מאמר זה מסביר את המתמטיקה העומדת מאחורי מנגנונים מכאניים. מנגנונים ההופכים תנועה סיבובית לישר מבוססים על משפטים מהנדסת המישור. במאמר מתוארת  פעולת ההיפוך במעגל ולמתעניינים ניתנות הוכחות בעזרת גיאומטריית המישור, גיאומטריה אנליטית ,מספרים מרוכבים והספירה של רימן. 
מקור: על"ה 41, תשס"ט 2009.


על״ה
עלון למורי המתמטיקה


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


 5club מועדון ה-5
קהילות מורים למתמטיקה ברמת 5 יח"ל


 

 

uohfaculty of educationpedagog logo shalit