על"ה 39 תשס"ח, 2008

 

alle 39 binding

תוכן עניינים
 

דבר המערכת

להפעלת הסרטונים מומלץ להשתמש בגרסה האחרונה של adobe acrobat reader  ו Java בדפדפן השונה מכרום.

 

 

 

 

 


בשבחה של תכנית ההיבחנות החדשה
כתב: דוד פיילכנפלד
מדור: משולחן המפמ"ר
תקציר: במאמר זה מתוארת תכנית ההיבחנות החדשה לבגרות במתמטיקה המתוכננת על ידי משרד החינוך. הכותב מתאר את יתרונותיה הפדגוגיים של תכנית זו. הוא מפרט את ההבדלים בינה לבין המציאות כיום ,בשלושת הרמות השונות :3, 4, ו 5 יחידות לימוד. בשנת הלימודים הבאה ישתתפו מספר לא קטן של בתי ספר בתכנית החדשה.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


חינוך מתמטי באווירה משפחתית
המרואיינים: אברהם בלוך, לאה דולב וניב דולב
המראיינות: גאולה סבר ושולמית אליקן
מדור: ישראל בת 60
תקציר: לרגל שנת ה 60 למדינת ישראל התארחנו בבית משפחת בלוך, משפחה של מורי מתמטיקה במשך שלושה דורות. השיחה המרתקת היוותה מעין סיור בנדבכי החינוך המתמטי בארץ במהלך השנים. היא הציפה עבורנו התלבטויות וקשיים אותם חווים המורים למתמטיקה בארץ, ויחד עם זאת שיקפה את האהבה למקצוע ההוראה.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


כיצד פותרים... תרגילים? הצעה לתרגול מיומנויות אלגבריות
כותב: אלכס פרידלנדר
מדור: חושבים מתמטיקה
תקציר: מאמר זה מציג דוגמאות ותרגילים לשימוש המורים, הלקוחים מתוך "מאגרי משימות לתרגול מיומנויות אלגבריות" שפותחו על- ידי המרכז להוראת המדעים במכון ויצמן. דוגמאות אלו משקפות את השילוב בין הצורך להביא תלמידים לשליטה בתחום התוכן ובין השאיפה לפתח כישורים של חשיבה מתמטית. כל כרטיסיה של פעילות מציגה אבן דרך אחרת במגוון תהליכי החשיבה בהוראה ולמידת המתמטיקה.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


על אינדוקציה מתמטית- חלק ראשון
כתב: אלכסנדר חייט
מדור: חושבים מתמטיקה
תקציר: מאמר זה הוא חלקו הראשון של מאמר העוסק בהוכחה בעזרת עיקרון האינדוקציה, כאשר חלקו השני עוסק בהרחבת הנושא ובעיקרון האינדוקציה המורחבת. חלק זה מציג מבוא לאינדוקציה ,הוכחת עיקרון האינדוקציה בדרך השלילה ,דרכי הוכחה הנדרשים מתלמידים וסוגיות הכרוכות בכך. סוף המאמר עוסק בהוכחת אי- שוויונות באינדוקציה, בשלוש שיטות שונות ודיון ביתרונות ובחסרונות של שיטות אלה. 
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


בידינו סרגל בלבד, כיצד נבנה אנך לישר?
כתב: דוד פרייברט, משה סטופל ושלמה חריר
מדור: זרקור מהעבר
תקציר: בתכנית הלימודים במתמטיקה בנושא גיאומטריית המישור, לא ניתן ביטוי לבניות הנדסיות בעזרת סרגל ומחוגה בלבד. אין ספק כי בעיות אלו  מהוות אתגר לפיתוח החשיבה. במאמר זה מוצגת בעיית בנייה בעזרת סרגל בלבד: בניית ישר העובר דרך נקודה כלשהי ומאונך לקוטר מעגל נתון, כאשר בפתרון מתייחסים למיקומים שונים של הנקודה ביחס למעגל. חלק גדול מההוכחה מתבסס על משפט שטיינר לטרפז.
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


טענה מתחום האלגברה- איך פיתגורס היה מנסח?
כתב: אבי סיגלר
מדור: זרקור מהעבר
תקציר: לאחרונה עוסקים אנשי החינוך המתמטי בחיזוק השילוב שבין תחומים שונים במתמטיקה. במאמר זה מציג המחבר בעיה בנושא טכניקה אלגברית טהורה,  המנוסחת וניתנת לפתרון בדרכים של גיאומטריה אוקלידית. 
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


חפיפת משולשים, התנאים המספיקים והתנאים שאינם מספיקים
כתבו: דורית פטקין ואולגה פלקסין
מדור: אפשר גם אחרת
תקציר: להוראת משפטי חפיפת המשולשים בחטיבת הביניים ניתן משקל רב. כיצד ניתן ללמד נושא זה על ידי הצגת שאלות חקר ויצירת מגוון רחב של דוגמאות?  מאמר זה עונה על שאלה זו, תוך כדי התייחסות לשלוש שאלות: האם מרכיב אחד זהה בשני משולשים יכול להיות תנאי מספיק לחפיפתם? האם שני מרכיבים שווים בהתאמה מהווים תנאי מספיק? האם שלושה מרכיבים שווים בהתאמה מהווים תנאי מספיק? ולבסוף, מה עם חמישה מאפיינים שווים בהתאמה...?  
מקור: על"ה 39, תשס"ח 2008.


על״ה
עלון למורי המתמטיקה


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


 5club מועדון ה-5
קהילות מורים למתמטיקה ברמת 5 יח"ל


 

 

uohfaculty of educationpedagog logo shalit