על"ה 36 תשס"ו, 2006

alle36תוכן עניינים

 

דבר המערכת

להפעלת הסרטונים מומלץ להשתמש בגרסה האחרונה שלadobe acrobat readerו Javaבדפדפן השונה מכרום.

 

 

 

 

 


הצעה להוכחת המשפט:

Active Image

מדור: מנסיוננו

כתב: עלי עותמאן

תקציר: בחומר מובאת הוכחה למשפט באמצעות אי שוויון הממוצעים.

מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006


מתוך שיקוליים גרפיים- מתוך מאמרו של יפים כץ "עוד דרך לפתרון בעיות עם פרמטרים" (על"ה 28)

מדור: מנסיוננו

כתבה: קלרה זיסקין

תקציר: במאמר מתוארת שיטה לפתרון בעיות בנושא 'חקירה של פונקציות ריבועיות עם פרמטרים', המסתמכת על הייצוג הגרפי ומעמיקה בכך את ההבנה של המושג פונקציה.

מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006


 

הזכות "לפספס": מורה לומדת עם כיתתה

מדור: מנסיוננו

כתבו: ענת לבב ורוזה לייקין

תקציר: במאמר מתוארת חווית הוראה- למידה של מורה במהלך טיפול בבעיה לא שגרתית אשר הוביל את התלמידים ללמידה מסוג אחר, ואותה להבנה מעמיקה של מושגים, תוך ביצוע קישורים בין תחומי תוכן שונים. הסיפור ממחיש את הדרכים השונות בהן מורים לומדים תוך כדי הוראה.

מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006


משולשים, מעגלים, חוצי זוויות, זהויות טריגונומטריות, סדרה הנדסית ושאיפה לגבול- מה הקשר? 

מדור: חקירה מתמטית

כתב: אבי סיגלר

תקציר: המאמר מציג תהליך גיאומטרי של יצירת סדרה אינסופית של משולשים חסומים במעגל, אשר שטחיהם, היקפיהם ואורכי המחוגים של המעגלים החסומים בהם שואפים באופן מונוטוני לגבול. ההוכחה עצמה מקשרת בין תחומי תוכן שונים במתמטיקה: נעשה בה שימוש בשיקולים גיאומטריים, הגדרת סדרות, חישובי גבולות, אי-שוויון הממוצעים ועוד.

מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006


מתרגול אלגוריתמי להוראה הדורשת הבנה באמצעות 'היפוך' של שאלות

מדור: זה רעיון

כתבה: רותי רייז

תקציר: במאמר מוצעת דרך הוראה המזמנת לתלמיד אפשרות של העמקת ההבנה של הנושא הנלמד. הגישה מבוססת על בניית שאלות חדשות מתוך שאלות קיימות, באמצעות 'היפוכן'. במאמר מובאות דוגמאות להפעלת אמצעי זה בתחומי תוכן שונים מתכנית הלימודים, המתאימות לחטיבת הביניים או לחטיבה העליונה: מספרים מכוונים, שאלות מילוליות, פונקציה קווית ואנליזה- חקירת פונקציות.

מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006


צ.צ.ז (מול הקטנה בין השתיים) הזדמנות לקישוריות

מדור: תכנים בתוכנית

כתבה: חמוטל דוד

תקציר: המאמר עוסק בניתוח דרכי פתרון אפשריות, בעזרת משפט הסינוסים ומשפט הקוסינוסים, לשתי שאלות שגרתיות בנושא 'יישומי טריגונומטריה במישור לפתרון משולשים'. החיפוש אחר ההקבלה בין דרכי הפתרון השונות מוביל ליצירת מערכת קשרים מסועפת ומעניינת בין מספר לא מבוטל של נושאים, אשר הקשר בינם לבין טריגונומטריה אינו מיידי. הנושאים הנקשרים הם: משפט הסינוסים, משפט הקוסינוסים, משוואה טריגונומטרית, משפט החפיפה: 'צלע, צלע וזווית מול הגדולה בין השתיים', משוואה ריבועית, בניות בגיאומטריה.

מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006


חדשות מתחום החינוך המתמטי בישראל ומן המתמטיקה בעולם 

מדור: חדשות

כתבו: מערכת על"ה/ נצה מובשוביץ-הדר

תקציר: חדשות המתמטיקה: במדור חדשות המתמטיקה שלושה דיווחים: הדווח הראשון עוסק בתגלית של תלמיד תיכון ייא-סון שפיתח נוסחה לקביעת התוחלת של מספר הצעדים של מסלול הליכה אקראית בשריג דו-ממדי. הדווח השני עוסק בהתלבטות שליוותה את ההוכחה של היילס לבעיית האריזה (אופן האריזה החסכוני ביותר). הדווח השלישי עוסק במרוץ לגילוי המספר הראשוני הגדול ביותר. לשאלות שהופיעו בשלבים שונים של התחרויות בשנה"ל תשס"ו.

מקור: על"ה 36, תשס"ו 2006


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


 

uohfaculty of educationpedagog logo shalit