על"ה 34 תשס"ה, 2005

alle34תוכן עניינים

 

דבר המערכת

להפעלת הסרטונים מומלץ להשתמש בגרסה האחרונה שלadobe acrobat readerו Javaבדפדפן השונה מכרום.

 

 

 

 

 


חוש למבנה באלגברה תיכונית- מקרה של סוגריים

מדור: מחקר

כתבו: מורין הוך, טומי דרייפוס

תקציר: במאמר מוגדר המושג 'חוש למבנה' באלגברה ומתואר מחקר שבדק את מיומנות השימוש בטכניקה אלגברית באמצעות מושג זה. במחקר נבדקה למעשה מידת השימוש של תלמידים במבניות כזו בפתרון משוואות והשפעתה על נכונות הפתרון.

מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005


על פתרון משוואות ממעלה שלישית ורביעית סיפור היסטורי ועיבוד דידקטי לצדו

מדור: היסטוריה

כתבו: נצה מובשוביץ-הדר, איריס נגלר-גרוסמן

תקציר: במאמר מסופר הסיפור ההיסטורי של פתרון משוואות ממעלה שלישית ורביעית על ידי מתמטיקאים איטלקיים במאות ה-16 וה-17 ומוצע מערך לשילוב הנושא בהוראה בכיתה.

מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005


שברי יחידה, שלשות פיתגוריות ומספר המחלקים של מספרים טבעיים 

מדור: חקירה מתמטית

כתב: עלי עותמאן

תקציר: במאמר מתוארות שלוש בעיות הקשורות למספר המחלקים של מספר טבעי: בעיות ההצגה של שבר יחידה כסכום או הפרש של שני שברי יחידה שונים; ושלשות פיתגוריות. הבעיות מתאימות לשילוב בהוראת האלגברה בחטיבת הביניים.

מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005


שיעור בכיתה 'מעושרת' תפקידי הנגזרת השנייה והנגזרת השלישית

מדור: מנסיוננו

כתבה: לאה לטנר

תקציר: במאמר: דיווח על שיעור בכיתה הלומדת לקראת בחינת בגרות ברמת 5 יח"ל, בה לומדים תלמידים בעלי יכולת גבוהה במיוחד. השיעור עסק בנגזרת השנייה ונערך בו דיון בשאלה מה אפשר להסיק מנגזרת שנייה של פונקציה.

מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005


מה יכול מורה בית הספר העל יסודי ללמוד ממורת בית- הספר היסודי

מדור: עיון ודיון

כתב: רון אהרוני

תקציר: המחבר פורש לפנינו עצות להוראה טובה אותן עיצב לעצמו בשנים האחרונות בעת שהתנסה בהוראה בבתי ספר יסודיים ובחטיבות ביניים. לתחושתו, המפגש עם שיטות ההוראה של מורות בבית הספר היסודי, תורם רבות לשיפור ההוראה ברמות הגבוהות. הוא מביא דוגמאות למהלכי הוראה בנושאים שונים, כמו: פתרון משוואות פשוטות, זהויות אלגבריות ותבניות מספר, משוואות ריבועיות ואפילו לוגריתמים.

מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005


שפת המתמטיקה

מדור: עיון ודיון

כתב: דן עמיר

תקציר: דיון בשאלות: האם המתמטיקה היא שפה? במה דומה המתמטיקה לשפות דיבור רגילות ובמה היא שונה מהן? איזו שפה היא שפת המתמטיקה, ואיזו שפה היא שפתם של המתמטיקאים?

מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005


חדשות מתחום החינוך המתמטי בישראל ומן המתמטיקה בעולם

מדור: חדשות

כתבו: מערכת על"ה/ קלרה זיסקין ונצה מובשוביץ הדר

תקציר: חדשות המתמטיקה: בחלקו הראשון של הכתבה דיווח על מענק פרס אבל למתמטיקה לפיטר לקס על תרומתו לפתרון משוואות דיפרנציאליות בשיטות רב גוניות המשלבות תחומי תוכן שונים. חלקה השני של הכתבה מוקדש למרטין גרדנר, אשר חגג באוקטובר 2004 את יום הולדתו ה-90. בכתבה מתואר פועלו ומובאת דוגמה לתעלול מתמטי אשר ניתן לשלבו במהלך שיעור בכיתה.

מקור: על"ה 34, תשס"ה 2005


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


 

uohfaculty of educationpedagog logo shalit