על"ה 30 תשס"ג, 2003

alle30תוכן עניינים

 

דבר המערכת

להפעלת הסרטונים מומלץ להשתמש בגרסה האחרונה של adobe acrobat readerו Java בדפדפן השונה מכרום.

 

 

 

 


ויזואליזציה של המושג חבורה

מדור: תכנים מחוץ לתוכנית

כתב: אורי רימון

תקציר: אורי רימון מציג הגדרה חליפית למושג החבורה, המאפשרת לדעתו לימוד ויזואלי ומשמעותי לתורת החבורות ברמה תיכונית.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


סוד החבית האוסטרית - בעיית קפלר על מדידת חביות יין והתרתה באמצעות חשבון דיפרנציאלי 

מדור: היסטוריה

כתבו: אלה שמוקלר וזיוה שחם

תקציר: במאמר מוצג 'סרגל קסם' באמצעותו קבעו במאה ה-16 במדידה חד-פעמית את נפחן של חביות יין. המאמר עסק בפענוח סוד 'סרגל הקסם' תוך שימוש בחקירת פונקציות.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


מתמטיקה ומוסיקה

מדור: היסטוריה

כתב: מייקל נ. פריד

תקציר: במאמר נסקרים היבטים של תורת המוסיקה המתמטית, כפי שהיא נתפסה עד תקופת הרנסנס. בעיקר נבחנים תורת ההרמוניה של הפיתגוראים, מושג הכוונון הטבעי ומושג הכוונון המשווה. בחלק ב' מוצגת המתמטיקה כאחת מהאומנויות הליברליות.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


הרכבה חילופית של פונקציות - האפשר

מדור: זה רעיון

כתב: עופר ליבה

תקציר: במאמר נבדקת השאלה באילו תנאים הרכבה של שתי פונקציות ליניאריות ו/או ריבועיות היא חילופית.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


מצא את הטעות

מדור: צימוקים

כתבו: פיוטר סמובול ומרק אפלבאום

תקציר: המאמר מציג פתרון שגוי לבעיית ערך הקיצון הלקוחה מבחינת הבגרות, ובכך מזמן התמודדות עם קונפליקט. במאמר מוצג גם פתרון הקונפליקט.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


טל"מ - תוכנית למיצוי יכולת וטיפוח מצויינות במתמטיקה

מדור: מניסיוננו

כתבו: רוזה לייקין ואורית זסלבסקי

תקציר: במאמר מתוארת תוכנית למיצוי יכולת וטיפוח מצויינות במתמטיקה, אשר אוכלוסיית היעד שלה היא תלמידים מצפון הארץ החל מכיתה ז' ועד כיתה י' או י"א. מטרת התוכנית היא להפוך את המתמטיקה ממחסום אפשרי למנוף לקראת הלימודים הגבוהים, זאת על ידי טיפוח יחס אוהד למתמטיקה ופיתוח החשיבה המתמטית שלהם מגיל צעיר.

במאמר מובא פירוט של סוגי הפעילויות לתלמידים, דרכי איתור התלמידים, הפעילויות למורים, ודוגמאות למשוב ולממצאי הערכה.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


התנסויות בביצוע פעילויות חקר 

מדור: מניסיוננו

כתבו: משתלמים בתוכנית להכשרת מורי-מורים למתמטיקה מטעם "קשם-חם".

תקציר: במסגרת תוכנית להכשרת מורי-מורים למתמטיקה, שהתקיימה בשנה"ל תשס"ב, הכינו המשתלמים פרוייקטים אישיים. כל אחד מהם בחר בעיה מתמטית שגרתית מתוך מקור לימוד כלשהוא, והרחיב אותה באמצעות המודל: 'מה אם לא?'. התמקדות באחת השאלות הובילה כל אחד מהם למסקנה מפתיעה.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


על״ה
עלון למורי המתמטיקה


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


 5club מועדון ה-5
קהילות מורים למתמטיקה ברמת 5 יח"ל


 

 

uohfaculty of educationpedagog logo shalit