מעת לעת אנו שולחים פיצוח, פעילות מתמטית לכיתה, מכיתה ז' ועד יב.
כל הפיצוחים קשורים לתוכניות הלימודים בחט"ב ובחט"ע וניתן לשלבם במהלך ההוראה הן כחיזוק, העשרה והוראה בדרך אחרת.

אתם המורים והתלמידים, מוזמנים לשלוח פתרונות. ואת המיטב שבהם נדאג לפרסם.

 

האורים והתומים של הלוגריתמים

תקציר | pdf לוגריתמים | pdf בערבית


נאפייר (1552-1632) היה מתמטיקאי חובב מסקוטלנד אשר חיפש דרכים לבצע חישובים מורכבים ועם מספרים גדולים בצורה פשוטה. 

Sample Imageאחד התחומים שעניינו במיוחד את נאפייר היתה האסטרונומיה, אך המחשבה על החישובים האינסופיים הנדרשים מאסטרונומים גרמה לו לאנחות. לאחר 20 שנות לימוד וניסויים, הציג נאפייר את השימוש בלוגריתמים - פריצת דרך שלא תאמן בפישוט החישוב. תגלית זו התקבלה בכל רחבי העולם בתרועה ובהסכמה, לא רק על ידי אסטרונומים, אלא גם על ידי אנשים שחישובים מגושמים הכבידו עליהם. לוגריתמים, העיקרון שעליו מבוסס סרגל החישוב, ביטלו למעשה את הצורך בכפל וחילוק ואפשרו להסתפק בחיבור וחיסור.

מקור- גלים


נאפייר גילה כי קיים קשר בין שתי סדרות מוכרות היטב: הסדרה ההנדסית והסדרה החשבונית.
הוא גילה שניתן לכתוב סדרה אחת באמצעות השנייה דבר שסייע לו לבצע במהירות חישוב של תרגילי כפל של מספרים גדולים.

 1. נתבונן בשתי הסדרות הבאות:

Sample Image

א. בחרו שני מספרים מהסדרה ההנדסית והכפילו אותם. לדוגמה: 8x32 = 256
    סכמו את המספרים המתאימים בסדרה החשבונית. 3+5 = 8
    מה תוכלו לומר על הקשר בין התוצאות?
ב. נסו שוב להכפיל זוג מספרים אחר מהסדרה ההנדסית. האם גם הפעם זה עבד?
ג. המשיכו את שתי הסדרות וכפלו בדרך המהירה של נאפייר. חשבו 256*1024.
ד. חשבו באמצעות הטבלה, מהו הממוצע הגיאומטרי של 8 ו- 32?
ה. חשבו במהירות, מהו הממוצע הגיאומטרי של 8, 32, 128, 512?
ו. כיצד נוכל לחשב תרגילי חילוק במהירות? 1024:128=?

Sample ImageSample Image

ז. רשמו את הקשרים שמצאתם בטבלה בעזרת לוגריתמים.
    למשל:

   Sample Image

ח. נסחו כלל לסכום של שני לוגריתמים בבסיס 2. באופן דומה נסחו כלל לחיסור.

2. נתבונן בטבלה הבאה של לוגריתמים בבסיס עשר. שימו לב כי הסדרה החשבונית הורחבה.

Sample Image

א. בדקו האם התכונות שמצאתם בסעיף הקודם מתקיימות גם עבור הסדרות הללו.
ב. מקובל להשמיט את הבסיס 10 בכתיבת לוגריתמים בבסיס 10.
חשבו לפי הטבלה:

ג. בטבלה הבאה שונתה הסדרה החשבונית. השלימו את הטבלה עבור הסדרה ההנדסית.

Sample Image

 ד. חשבו לפי הטבלה ולפי החוקים שמצאתם:

ה. נאפייר ועמיתיו מצאו דרך לקשר ביו סדרות חשבוניות וגאומטריות, ובנו טבלאות לוגריתמיים לשם הקלה בחישובים.
נסחו את הקשר בין הסדרה ההנדסית לסדרה החשבונית.
האם מתקיים קשר זה בכל שתי סדרות חשבוניות והנדסיות?

Sample ImageSample Image 

מקורות נוספים:
סרגל לוגריתמי - פעילות של NCTM
The Oughtred Society - אגודה של אספני סרגלי חישוב, הסבר על פעולתם ועל ההיסטוריה שלהם.
Slide Rules and Logarithm Tables - Mathematical intention 

 

earthquake

פי כמה רעידת האדמה בהאיטי הייתה חזקה מרעידת האדמה באילת?


סולם ריכטר - פותח ב 1935 ע"י מדען אמריקאי ששמו צ'ארלס ריכטר. ריכטר פיתח מודל מתמטי להשוואה בין עוצמות של רעידות אדמה. סולם זה מציג ערך כמותי ומודד את העוצמה של רעידת האדמה לפי כמות האנרגיה שהשתחררה לפי גודל התנודות שנרשמו ושנקלטו ע"י הסיסמוגרף. מדובר על סולם מדידה לוגריתמי וכל דרגה בו מעידה על עוצמה חזקה פי 10 מקודמתה. logaritms14
דרגות 4 - 1 - רעשים קלים כמעט לא מורגשים;
דרגות 8 - 5 - רעשים מסוכנים עד הרסניים;
דרגות 12 - 9 - הרסניים ביותר.

לסולם ריכטר אין ערך עליון. בצ'ילה בשנת 1960 היתה רעידת אדמה החזקה ביותר שידועה עד כה בעוצמה 9.5 בסולם ריכטר. סדר הגודל של רעידת האדמה (R) הוא פונקציה של עוצמתה (I) והעוצמה המינימליתlogaritms15


  1. נחשב את העוצמה של רעידת האדמה באילת אשר נמדדה 4.5 בסולם ריכטר.
     logaritms16
    חשבו באופן דומה את עוצמת רעידת האדמה בהאיטי אשר נמדדה 7 בסולם ריכטר.
    פי כמה רעידת האדמה בהאיטי הייתה חזקה מרעידת האדמה באילת?
  2. בשנת 1837 אירעה בארץ רעידת אדמה, שנמדדה 6 בסולם ריכטר, אשר הרסה את צפת וטבריה וגרמה להרוגים רבים והרס רב.
    חשבו פי כמה רעידת האדמה בהאיטי הייתה חזקה מרעידת האדמה בצפת ובטבריה?
  3. ידוע שרעידת אדמה מלווה ברעידות אדמה עוקבות. לאחר הרעש בהאיטי התרחשה רעידה נוספת שהייתה קטנה בעוצמתה פי 100 מהרעידה המקורית. באיזו רמה של סולם ריכטר נמדדה רעידה זו? ולאחריה רעידה נוספת שהייתה קטנה פי 3160 לערך? באיזו רמה של סולם ריכטר נמדדה רעידה זו?

logaritms17

  1. האם יתכן ש- 2>3?
    logaritms18

  2. טעות בספר?
    פתרתי את המשוואה באופן הבא:

logaritms19







logaritms20

הסתכלתי בפתרונות הספר, אך להפתעתי מצאתי שם ארבעה פתרונות:
logaritms21

תוכלו לעזור לי לדעת מי צודק?

מקור - תבלינים מתמטיים, לעשות מתמטיקה - הטכניון.


פעילויות נוספות בנושא הלוגריתמים:

יצורי הפרא לומדים לפתור משוואות

תקציריצורי הפרא לומדים לפתור משוואות | פתרונות مخلوقات عجيبة تتعلم حل معادلات

 

Sample Imageבארץ יצורי הפרא המתמטיים חיים יחדיו שני סוגי יצורים:Sample Image
אך כאשר שניהם פוגשים זה את זה הם בולעים זה את זה, לכן כשהם יחד 
הם נקראים "זוג האפס".

בפיצוח קודם, בארץ יצורי הפרא המתמטיים, חיברנו וחיסרנו מספרים חיוביים ושליליים, בעזרת היצורים הללו, יצורי היחידה.

Sample Imageיצורי הפרא הזמינו לארצם שני יצורים נוספים, יצורי x, אשר יסייעו להם לפתור משוואות. 
גם שני יצורי ה- x הללו ביחד הם "זוג האפס".

כל יצורי הפרא יחדיו מצליחים להציג משוואות ואפילו לפתור אותן. 
בכדי להציג את המשוואה, הם מסתדרים בשני אגפים
בכדי לשמור על השוויון, כל פעולה שהם מבצעים נעשית על שני האגפים.

 

1. יצורי הפרא המתמטיים התבקשו לפתור את המשוואה:

Sample Image

 

הנה יצורי הפרא בפעולה של פתרון משוואה.

Sample Image

 

צפו גם בסרטון ותארו את פעולתם במילים ובאופן אלגברי.  

 

Sample Image פתרו גם אתם משוואות בדומה ליצורי הפרא, בדף העבודה משוואות 1.

Sample Image תוכלו להיעזר ביישום האינטראקטיבי.


2. לאור הצלחתם של יצורי הפרא, הם התבקשו לפתור משוואות נוספות, שקל לפתור אותם, אם הם יתחלקו לקבוצות שוות בשני אגפי המשוואה:

Sample Image

 

Sample Image פתרו גם אתם משוואות בדומה ליצורי הפרא, בדף העבודה משוואות 2.

Sample Image תוכלו להיעזר ביישום האינטראקטיבי.  


3. הנה יצורי הפרא בפעולה של פתרון משוואה קצת יותר מורכבת.

Sample Image

צפו גם בסרטון ותארו את פעולתם במילים ובאופן אלגברי.

 

Sample Image פתרו גם אתם משוואות מורכבות דומות כמו יצורי הפרא, בדף העבודה משוואות 3.

Sample Image תוכלו להיעזר ביישום האינטראקטיבי.


 4. יצורי הפרא נתקלו במשוואות בהן קיים ביטוי של x משני צידי המשוואה. 
     לשם כך הם גייסו את היצור -x, בכדי לכנס את כל הביטויים עם x בצד אחד של המשוואה, 
     ולהגיע למשוואה שהם כבר יודעים לפתור. 
     הנה שוב יצורי הפרא בפעולה של פתרון משוואה.

Sample Image

צפו גם בסרטון ותארו את פעולתם במילים ובאופן אלגברי.

  

 

Sample Image פתרו גם אתם משוואות בהן יש ביטוי של x משני צידי המשוואה, בדף העבודה משוואות 4.

Sample Image תוכלו להיעזר ביישום האינטראקטיבי.


5. הציעו ליצורי הפרא דרכים שונות לפתור את המשוואה הבאה:    6-= 3(x+2)


מקורות: 

ביליארד מתמטי

תקציר | pdfביליארד מתמטי | pdfפתרונות | pdfבערבית

 

תמר והדר המציאו משחק חדש בהשראת שולחן הביליארד.
כללי המשחק: Sample Image

  • המשחק נערך על שולחן מלבני מנייר משובץ.
    ארבע הפינות מסומנות ב- A, B, C, D.
  • הכדור הדמיוני יוצא מקודקוד A, ונזרק בזווית של 45o.
    אם הכדור פוגע בדפנות השולחן הוא ממשיך במסלולו שוב בזווית של 45לדופן השולחן.
  • הכדור נעצר כאשר הוא מגיע לאחת מפינות השולחן.
  • ניתן לשנות את מימדי השולחן.

1. צפו במשחקון בשולחן 3X5. Sample Image
א. באיזו פינה עצר הכדור?
ב. בכמה פגיעות בשולחן הגיע למטרתו?
    (כולל הפגיעות של ההתחלה ושל הסיום).

 

תוכלו להתנסות במשחק האינטראקטיבי (נדרש תוסף ג'אווה בדפדפן שאינו כרום),  או בעזרת עפרון ונייר, בשולחנות הבאים:

Sample Image

Sample Image 


*שימו לה המשחק האינטראקטיבי נתמך java ולכן אינו עובד בדפדפן Chrom.


תמר והדר שיחקו בכל השולחנות הללו ושאלו שאלות מעניינות.

2. האם ישנם שולחנות דומים?
א. תמר שמה לב כי הכדורים בשולחנות 1x2 , 2x4 מתנהגים באופן דומה. הסבירו.
    התוכלו למצוא שולחן נוסף מסוג זה? תוכלו להיעזר במשחק האינטראקטיבי.
ב. הדר טענה שיש בקבוצה זוג אחר של שולחנות דומים. התוכלו לומר מיהם?
    האם יש קשר בין מימדי השולחנות שמצאתם? אם כן מהו?
ג. תנו דוגמה לשולחנות נוספים בעלי התנהגות דומה. בדקו במשחק האינטראקטיבי.


3. האם ניתן לדעת מראש את מספר הפגיעות (כולל ההתחלה והסיום) עד שיגיע הכדור לעצירה?
א. מהו השולחן בעל מספר הפגיעות הקטן ביותר?
    התוכלו לדעת מהו השולחן בעל מספר הפגיעות הגדול ביותר?
ב. הדר מצאה שני שולחנות שונים שבהם מספר הפגיעות (כולל ההתחלה והסיום) הוא 5. מיהם?
ג. תמר סברה כי גם בשולחן 1x4 מספר הפגיעות הוא 5. האמנם?
    האם יש קשר בין מימדי השולחנות שמצאתם ומספר הפגיעות? אם כן מהו?
ד. הדר ביקשה לבדוק האם החוקיות שמצאה אכן עובדת גם במקרים נוספים.
    היא חיפשה שולחנות בהם מספר הפגיעות הוא 7.
    מצאו, בעזרת המשחק האינטרקטיבי, שולחנות נוספים שבהם מספר הפגיעות הוא 7. (hits=7)
    בדקו האם הקשר שמצאתם בין מימדי השולחנות ומספר הפגיעות אכן עובד.

ה. תמר מצאה כי גם בשולחן במימדים של 6x8 מספר הפגיעות הוא 7. הכיצד?
    האם יש צורך לנסח מחדש את החוקיות?
ו. אם ברשותכם שולחן דמיוני של 150x300, התוכלו לדעת מראש מה יהיה מספר הפגיעות?


שחקני הביליארד המקצוענים יודעים כי מהלך מוצלח דורש תכנון מפורט של מסלול הכדורים מבחינה גיאומטרית ופיסיקלית, כמו גם ביצוע מדויק להפליא. Sample Image
בולצמן, מענקי הפיסיקה של המאה ה- 19, טען שהתנהגות מולקולות גז בקופסה דומה להתנהגות כדורי הביליארד ולפיה בנה את הבסיס לתורת המכניקה הסטטיסטית, שמהווה אחת מאבני היסוד של הפיזיקה המודרנית. בעקבותיו, במאה ה- 20, התפתחה תיאוריה מתמטית החוקרת את מסלולי הכדורים בביליארד כמערכת דינמית הנשלטת על ידי חוקי התנועה של ניוטון, ואיך האקראיות לכאורה קשורה לתורת הכאוס. קראו עוד על החוקרת בתחום במכון וייצמן, פרופ' ורד רום-קידר.

המתמטיקאים חוקרים מסלולי הכדור גם בשולחנות שאינם מלבניים כמו משולש, אליפסה או תיבה.
קראו עוד ב- Math World


4. האם ניתן לדעת מראש באיזו פינה הכדור יעצור?
הדר ותמר הביאו את המשחק לכיתה.
בכדי לשכלל את המשחק, הן הוסיפו ניקוד לכל משחקון לפי הניקוד הבא:

  • כדור שיעצר בפינה A - 100 נקודות
  • כדור שיעצר בפינה B - 50 נקודות
  • כדור שיעצר בפינה C - 25 נקודות
  • כדור שיעצר בפינה D - 10 נקודות

א. באפשרותכם לבחור את גודל השולחן למשחקון. באיזה שולחן תבחרו בכדי לקבל ניקוד הכי גבוה?
ב. אם ברשותכם שולחן דמיוני של 150x300, התוכלו לדעת מראש בכמה ניקוד תזכו?

לשם חקירת החוקיות, תוכלו לרכז את תוצאות המשחקונים בטבלה הבאה:

Sample Image 

שאלות חקירה נוספות:

  • האם קיים קשר בין אורך המסלול הכדור עד לעצירתו לבין מימדי השולחן?
  • אילו סוגי סימטריה ניתן למצוא במסלול הכדור בשולחנות השונים?
    לאילו שולחנות ניתן למצוא סימטריה שיקופית לקו אנכי?
    לאילו שולחנות ניתן למצוא סימטריה שיקופית לקו אופקי?
    לאילו שולחנות ניתן למצוא סימטריה סיבובית?
  • העלו גם אתם שאלות נוספות לחקירה של שולחנות הביליארד.

 

מקור הפעילות - Paper Pool: Analyzing Numeric and Geometric Patterns - NCTM, illuminations

עד קצה הגבול

תקצירעד קצה הגבולإلى أقصى الحدود

 

Sample Image

ארבעה חברים חובבי מתמטיקה כינו זה את זה בשמות מתמטיקאים מפורסמים. 
הארבעה התערבו מי יצליח לחשוב על פונקציה, בה מעורב המספר 100 ואשר תתן ערך גדול יותר עבור מספרים גדולים.
הראשון, המכונה נפייר, בחר פונקציה לוגריתמית:
 Sample Image
השני, המכונה ברנולי, בפונקציה מעריכית:  
Sample Image
השלישי, ארכימדס, החליט לבחור בחזקות של  100:
Sample Image
הרביעי, המכונה דה-מואבר, אוהב להיות מיוחד , בחר בפונקציה שהיא מכפלה:    
Sample Image

 

א. מי מהחברים לדעתכם בחר בפונקציה המקבלת ערכים גדולים יותר עבור ערכי x גדולים?
ב. התוכלו למצוא מאיזה ערך של x הפונקציה הזו אכן גדולה יותר?
ג. כיצד ישתנו הפונקציות אם נחליף את המספר 100 במיליון? ביליון?

 

 

Sample Image

 

 

כל דרדק יודע כי אין מספר הגדול ביותר, אך מספרים גדולים מופיעים במגוון תחומים מתמטיים ומדעיים. מספרים גדולים סקרנו את האדם עוד משחר ההיסטוריה ותיארו אותם "כחול על פני הים", "ככוכבים בשמיים". רבים מנסים לתת שמות למספרים גדולים: מיליון, ביליון, טריליון, גוגול ואפילו גוגולפלקס.
במאה ה-3 לפנה"ס המתמטיקאי ארכימדס ניסה להעריך את מספר גרגרי החול ביקום וטען כי המספר אינו עלה על 1063. מפורסמת גם האגדה ההודית על מספר ענק ובלתי נתפס של גרגרי האורז על לוח השחמט (ראו פיצוח). 
במדעי המחשב, בו יש חשיבות לכמת את מספר הצעדים הגדול הדרוש לפתרון בעיה באופן יעיל, מגדירים את מושג הסיבוכיות (פתרון יעיל כאשר הסיבוכיות של הזמן גדלה באופן פולינמיאלי ולא מעריכי למשל).

Sample Image

אשר- מתוך האתר הרשמי

משמעויות שונות למושג האינסוף (ויקיפדיה)  אשר משותף להן הוא תפיסת האינסוף כדבר מה גדול מעבר ליכולת ההבנה האנושית, דבר מה שתכולתו גדולה לאין שיעור, תהליך שלא יגיע לסופו לעולם. הסימן ¥, המסמל אינסוף, הוכנס לשימוש במאה ה-17 ע"י סטודנט אנגלי למתמטיקה וואליס. הוא סימן לייצוג מספרים גדולים מאד וייצוג למספרים קטנים מאד. (מתוך תבלינים מתמטייים)
קראו עוד על איך סופרים אינסוף ?- בארץ הדעת.
תערוכת אמנות על האינסוף. (אתר פירסומי)   

 

 

 

 

 


Sample Image

 Sample Image

 לפניכם זוג של פונקציות:

Sample Image   
((g(x) פונקציה מורכבת. 

א. התאימו לכל פונקציה את הגרף.
ב. במה דומות ובמה שונות הפונקציות הללו?
    היעזרו ביישום הדינאמי (גיאוגברה) ועקבו אחר נקודות שונות.
    התייחסו בתשובתכם לנקודות בעלות מאפיינים ייחודיים כמו נקודת קיצון, ונקודות פיתול. 
    תחומי עליה וירידה ולאסימפטוטות. נמקו.

ג. נתונה הפעם הפונקציה:

Sample Image
   שערו כיצד נראה גרף הפונקציה-
Sample Image
   תוכלו להיעזר ביישום הדינאמי (גאוגברה) ורשמו בשורת הקלט למטה:
Sample Image
   האם הקשרים ששיערתם בסעיפים הקודמים מתקיימים גם לגבי הזוג החדש? נמקו.
   בדקו את השערתכם עבור פונקציות Sample Imageשונות.

ד. מצאו פונקציות נוספות שהרכבתן שומרת על התכונות שמצאתם.
ה. מצאו את הגבול של הביטויSample Imageכאשר Sample Imageוכאשר Sample Image.
    הנחיה - מצאו זוג פונקציות בדומה לסעיפים הקודמים , חקרו ושרטטו סקיצה לגרפים.

 

Sample Image

 

מושג הגבול, אשר מתאר תהליך של התכנסות לערך מסויים משהו שמתקרבים אליו, אך אף פעם לא מגיעים אליו, הוא מושג שימושי ובסיסי במתמטיקה המודרנית. אך כבר בימי יוון תהו המתמטיקאים והפילוסופים על מהותו. לדוגמה בפרדוקס המשעשע של זנון (וכן מצגת מאת G-math). במאה ה-3 לפני הספירה חשב ארכימדס את שטחו של המעגל בשיטת המיצוי, לפיה הוא קרב את שטח המעגל לשטח מצולע משוכלל החסום בתוכו. 
                                   
רעיונות אלו שוכללו ע"י ניוטון ולייבניץ כאשר פיתחו את החשבון האינפסיטמלי, ובהמשך ע"י קושי וויירשטראס, עם פיתוח החשבון הדיפרנציאלי.

קראו בהרחבה על מושג הגבול במילון המושגים: פונקציות.
פיצוחים הנוגעים לנושא: אני דומה לעצמיסדרה הנדסית מתכנסתיום פאי שמח

 

 

 

 

 

 

 


 

 Sample Image

א. התבוננו בגרפים של הפונקציה המעריכית והלוגריתמית. עקבו אחר הערכים והשלימו:
    ניתן לעקוב אחר הערכים ביישום הדינאמי.

 

Sample Image

Sample Image

Sample Image

 

ב. השלימו על פי הגבולות שמצאתם לעיל:  

Sample Image

 

Sample Image

חקרו את הפונקציות הבאות לפי:
1. תחום הגדרה והתנהגות הפונקציה סביב נקודות אי ההגדרה.
2. נקודות חיתוך עם הצירים
3. התנהגות הפונקציה כאשר  Sample Imageוכאשר Sample Image

 

Sample Image

 

והתאימו להן את הגרפים:

Sample Image

Sample Image

הפעילות נערכה על פי הרעיון במאמר : יישום גבולות לשרטוט גרפים - אלה שמוקלר, מחר 98


 

מקורות נוספים להעמקה והרחבה:

הפוך על הפוך - פיצוח בנושא פונקציות הפוכות

גישה אינטואיטיבית לבניית מושג הגבול - תמר זמיר ונצה מובשוביץ- הדר, קשר ח"ם.

יישום גבולות לשרטוט גרפים - אלה שמוקלר, מחר 98

זוגות של פונקציות - מחר 98

אסימפטוטות המקבילות לציר ה-x  -  יפים כץ, על"ה 31

חדו"את היצירה - עופר ליבה- על"ה 23, על"ה 24

מספרים גדולים בעולם- פעילות של מרכז המורים למתמטיקה בחינוך היסודי

האינסוף המיסתורי - פרוייקט לתלמידים - מחר 98

אינסוף- הסיפור שאינו נגמר, סקירה על ספרו של פרופ' חיים שפירא, על"ה  15

האפס- ביוגרפיה של רעיון מסוכן - צ'רלס זייף - המלצה על הספר

הצעה להוכחת המשפט: גבול של שורש n י של n כאשר n שואף לאינסוף הוא 1 - עלי עותמאן, על"ה 36

 

 

 

א. הגופים המשוכללים

תקציר | pdfהאם הכדורגל הוא עגול?pdf בערבית

 

ראשית נכיר את חמשת הגופים המשוכללים, הידועים כגופים האפלטונים:

חמשת הפאונים האפלטוניים

Tetrahedron.jpg

Hexahedron.jpg

Octahedron.jpg

Dodecahedron.jpg

Icosahedron.jpg

טטרהדרון
ארבעון

4 פאות

הקסהדרון
קובייה

6 פאות 

אוקטהדרון
תמניון

8 פאות 

דודקהדרון
תריסרון

12 פאות 

איקוסהדרון
עשרימון

20 פאות 

 

מתוך ויקיפדיה

מה מייחד את הגופים המשוכללים?

  1. כל הפאות בגוף חופפות.
  2. בכל קודקוד נפגשים אותו מספר של פאות.

צפו בסרטון חמשת הגופים המשוכללים מאת numberphile.
הכירו את הגופים ושאלו את עצמכם מדוע קיימים אך ורק חמישה גופים משוכללים?

 

 

 

בפעילות האינטראקטיבית הבאה תוכלו לצפות באנימציה תלת מרחבית של חמשת הגופים ולסובב אותם בעצמכם. ניתן גם לסמן את הפאות ולספור אותן (F-faces), את הקודקודים (V-vertices) ואת המקצועות (E-Edges).
באפשרותכם גם להדפיס את הפריסות ולבנות את הגופים.

השלימו את הטבלה האינטראקטיבית ובדקו תשובותכם.

מספר הפאות הנפגשות בכל קודקוד

צורת
הפאה

E

V

F

פאון
Polyhedron

Tetrahedron.jpg

ארבעון

Hexahedron.jpg

קובייה

Octahedron.jpg

תמניון

Dodecahedron.jpg

תריסריון

Icosahedron.jpg

עשרימון

 

מצאו קשרים אפשריים בין מספר הפאות (F) , מספר הקודקודים (V) ומספר המקצועות (E).

 

מקורות נוספים:
בנה בעצמך גופים משוכללים (בעזרת קיפול וללא דבק), שמואל אביטל, קשר חם.
למה קיימים רק 5 פאונים משוכללים? כיתהפיתה
אוילר וגאוס ביצירתם ובחייהם - אלה שמוקלר, קשר ח"ם

 

arrow המשך לחלק ב' - מהם גופים חצי משוכללים? ואיזה גוף הוא הכדורגל?

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos