מדורי המרכז

מתמטיקה ומוסיקה

מדור: היסטוריה

כתב: מייקל נ. פריד

תקציר: במאמר נסקרים היבטים של תורת המוסיקה המתמטית, כפי שהיא נתפסה עד תקופת הרנסנס. בעיקר נבחנים תורת ההרמוניה של הפיתגוראים, מושג הכוונון הטבעי ומושג הכוונון המשווה. בחלק ב' מוצגת המתמטיקה כאחת מהאומנויות הליברליות.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


הרכבה חילופית של פונקציות - האפשר?

מדור: זה רעיון

כתב: עופר ליבה

תקציר: במאמר נבדקת השאלה באילו תנאים הרכבה של שתי פונקציות ליניאריות ו/או ריבועיות היא חילופית.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


מצא את הטעות

מדור: צימוקים

כתבו: פיוטר סמובול ומרק אפלבאום

תקציר: המאמר מציג פתרון שגוי לבעיית ערך הקיצון הלקוחה מבחינת הבגרות, ובכך מזמן התמודדות עם קונפליקט. במאמר מוצג גם פתרון הקונפליקט.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


טל"מ - תוכנית למיצוי יכולת וטיפוח מצויינות במתמטיקה

מדור: מניסיוננו

כתבו: רוזה לייקין ואורית זסלבסקי

תקציר: במאמר מתוארת תוכנית למיצוי יכולת וטיפוח מצויינות במתמטיקה, אשר אוכלוסיית היעד שלה היא תלמידים מצפון הארץ החל מכיתה ז' ועד כיתה י' או י"א. מטרת התוכנית היא להפוך את המתמטיקה ממחסום אפשרי למנוף לקראת הלימודים הגבוהים, זאת על ידי טיפוח יחס אוהד למתמטיקה ופיתוח החשיבה המתמטית שלהם מגיל צעיר.

במאמר מובא פירוט של סוגי הפעילויות לתלמידים, דרכי איתור התלמידים, הפעילויות למורים, ודוגמאות למשוב ולממצאי הערכה.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


התנסויות בביצוע פעילויות חקר

מדור: מניסיוננו

כתבו: משתלמים בתוכנית להכשרת מורי-מורים למתמטיקה מטעם "קשם-חם".

תקציר: במסגרת תוכנית להכשרת מורי-מורים למתמטיקה, שהתקיימה בשנה"ל תשס"ב, הכינו המשתלמים פרוייקטים אישיים. כל אחד מהם בחר בעיה מתמטית שגרתית מתוך מקור לימוד כלשהוא, והרחיב אותה באמצעות המודל: 'מה אם לא?'. התמקדות באחת השאלות הובילה כל אחד מהם למסקנה מפתיעה.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


הוכחה - חשיבה מחדש

מדור: תכנים בתוכנית

כתב: מיכאל דה-ויליירס

תקציר: המאמר הינו תרגום ועיבוד של פרק המבוא לספר: Rthinkink Proof with the Geometer Sketchpad במאמר זה נסקרים התפקידים השונים של הוכחה מתמטית: אימות, שכנוע, הסבר, גילוי, יצירת שיטתיות, אמצעי תקשורת ואתגר אינטלקטואלי.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


על פונקציות פולינומיאליות וזנבותיהן או הצמחת מושג המשיק כהכנה ללימוד הנגזרת

מדור: תכנים בתוכנית

כתב: אברהם בלוך

תקציר: במאמר מתוארת שיטה מעניינת ובלתי שגרתית להצמחת מושג המשיק כהכנה ללימוד מושג הנגזרת. לפי שיטה זו לכל פונקציה פולינומיאלית מגדירים 'זנב ליניארי'. הטענה היא כי זנב זה מהווה משיק לפונקציה בנקודה מסוימת.
החומר יכול לשמש כבסיס לבניית יחידת לימוד, הנשענת על עבודת חקר וגילוי. פעילות כזו יכולה להוות פתיחה ללימוד נושא הפונקציה הנגזרת.

מקור: על"ה 30, תשס"ג 2003


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos