הפעילות עוסקת בגיאומטריה חישובית בהקשר של חפיפת משולשים בבעיות אורייניות. הנתונים במשימות נמסרים באמצעות תיאור מצב מחיי היום-יום (לדוגמה מרחק בין צמתים) ולא "מוגשים" באופן ישיר באמצעות שמות של נקודות או שיוויון בין אורכי קטעים, אלא מסתתרים בתוך הכתוב. אי לכך, נדרש תהליך של קריאה יסודית ופיענוח של הנתונים מתוך הסיטואציה המתוארת.

המשימות מתאימות לתלמידי כיתה ח' ברמות הנמוכות, אך ניתן, כמובן, להיעזר בהן גם בראשית ההוראה של הנושא, גם ברמות הגבוהות יותר.

 

 

מטרת הפעילויות להציג את מושג ״קצב שינוי״ כהכנה לקראת מושג הנגזרת בתוך הקשר מציאותי.

מילוי כלים

הפעילות עוסקת במושגים: קצב שינוי, מהירות ממוצעת ומהירות רגעית ובקשרים ביניהם. מטרת הפעילות להתייחס למושג קצב שינוי ללא התייחסות למושג הנגזרת, כדי לאפשר, בהמשך, להעמיק את ההבנה של מושג הנגזרת. קצב שינוי של כמות בנקודת זמן מסויימת שווה לערך הנגזרת של הפונקציה המתארת את הכמות באותה נקודת זמן. מתאים לשלב את הפעילות לפני הוראת הפרק על הנגזרת, בשלב שבו אנחנו מפתחים את האינטואיציה להתייחסות לקצב שינוי של כמות בנקודת זמן נתונה.

הפעילות מאפשרת לדון בהיבטים שונים של קצב שינוי מבלי להישען על ביטויים אלגבריים.

הליכה על החוף

מטרת הפעילות היא להציג את המושג 'קצב שינוי', כהכנה לקראת מושג הנגזרת, בתוך הקשר מציאותי מוכר של הליכה, מהירות ממוצעת ומהירות רגעית, זאת כדי לפתח תפיסה של המהירות כקצב השינוי של אורך דרך. בשאלות עצמן, כמו בהסברים במדריך למורה נעשה שימוש במושג זה בשפת הדיבור ללא שימוש בביטויים אלגבריים והמושג נגזרת.

עניין של הגדרה: עליה וירידה ומה שביניהן (מצגת)

 

תיאור: דיון מדויק באוסף הגדרות לכיד (קוהרנטי) למושגים: תחום עליה או תחום ירידה, ו- עליה בנקודה או ירידה בנקודה.
במצגת מופיעות דוגמאות לפונקציות עבורן הדיון מחדד את הצורך בהגדרות המדויקות.

מקור: הרצאה של ד"ר חמוטל דוד מתוך יום עיון למורי חט"ע מטעם מחוז חיפה ומרכז המורים שהתקיים ב- 27.03.2019.

למצגת

יישומון מלווה למאמר: מגיאומטריה לאלגברה ובחזרה – המקרה של מקומות גיאומטריים
כתבה: אנא וקנין.
מדור: במבט נוסף.
תקציר: המאמר דן בהוראת הנושא גאומטריה אנליטית בכיתות י"ב ברמת 5 יחידות לימוד מנקודת מבט מקשרת. במאמר מוצעות, בליווי דוגמאות ויישומונים דינמיים, דרכים להתבונן בבעיות דרך עדשת הגאומטריה האוקלידית, הן כדי לשער, לפני התהליך האלגברי, מהו המקום הגאומטרי שעתיד להתקבל, והן במטרה לפרש, בסיום התהליך, את התוצאה שהתקבלה.
מקור: על"ה 58 תש"ף, 2020.
יישומון מלווה למאמר: מגיאומטריה לאלגברה ובחזרה – המקרה של מקומות גיאומטריים
כתבה: אנא וקנין.
מדור: במבט נוסף.
תקציר: המאמר דן בהוראת הנושא גאומטריה אנליטית בכיתות י"ב ברמת 5 יחידות לימוד מנקודת מבט מקשרת. במאמר מוצעות, בליווי דוגמאות ויישומונים דינמיים, דרכים להתבונן בבעיות דרך עדשת הגאומטריה האוקלידית, הן כדי לשער, לפני התהליך האלגברי, מהו המקום הגאומטרי שעתיד להתקבל, והן במטרה לפרש, בסיום התהליך, את התוצאה שהתקבלה.
מקור: על"ה 58 תש"ף, 2020.

2020 conference logo

 

להרשמה ותשלום

ההרשמה לכנס כוללת מילוי פרטים אישיים ותשלום בטופס מקוון ותשלום בהעברה בנקאית.

אנא הקדימו להירשם.

  • דמי ההרשמה לכנס - 50 ₪.
  • דמי ההרשמה כוללים השתתפות בהרצאות ובסדנאות, כיבוד לאורך היום וארוחת צהרים.

ההרשמה והתשלום יתאפשרו עד ה- 26.03.20.
לאחר מכן, אפשר יהיה להירשם ולשלם בהעברה בנקאית או ביום הכנס. דמי ההרשמה ביום הכנס - 100 ₪ במזומן או בצ'ק.

 

תיאור: פעילות זו עוסקת בקשר שבין שיפוע של פונקציה קווית, גובה המדרגה, רוחב המדרגה והיחס שבין הניצבים במשולש ישר זווית שבו היתר הוא חלק מהגרף של הפונקציה. מטרת הפעילות: זיהוי היחס הקבוע בין הניצבים בכל המשולשים שנבנים על אותו גרף. היחס הקבוע הוא המספר המייצג את השיפוע. הפעילות מדגישה את הקשר בין רוחב המדרגה, גובה המדרגה, היחס ביניהם והמספר המיצג את השיפוע. הפעילות אינה ממוקדת בטכניקה האלגברית המשרתת את מציאת השיפוע באמצעות מנת ההפרשים.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית درجات ونسب ميل الد ال ة الخط ية

 

תיאור: פעילות זו עוסקת בהבנת הקשר בין קצב השינוי של הפונקציה לבין השיפוע של גרף הפונקציה דרך סיפור מחיי היום-יום – תהליך הורדה של תוכנה מהאינטרנט (בהנחה שקצב ההורדה קבוע). הפונקציות המוצגות בפעילות הן פונקציות יורדות המתארות את גודל התוכנה שנותר להורדה (ב-MB) כפונקציה של הזמן שחלף מתחילת ההורדה. פעילות זו היא פעילות המשך לפעילות: "שיפוע של פונקציה קווית – מותחים קפיצים", העוסקת במשמעות השיפוע בהקשר של סיפור, עבור פונקציות עולות.

למורה

לתלמיד

לתלמיד בערבית ال ّ دالةّال ّ خطيةّ ّ ّ والم ّ التغي ر ّ وتيرة ّ بين ّ ما ّ يل، ّ الّ ّ ّ خط ّ يّ البياني ّ ّ روي ّ قصة

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos