גלגולו של מערך שיעור

מרכז ראשונים- אולם חצבלת

גלית דור ויפעת נוריאל- בי"ס אורט אלון, יקנעם

  • תקציר: למרות שכתיבת מערכי שיעור היא אחת מאבני היסוד של עבודתו המקצועית של המורה, אין זה סוד שמורים כמעט ואינם כותבים מערכי שיעור מפורטים. לכך יש השלכות הן ברמה האישית (היעדר תכנון קפדני של שיעורים, והיעדר תיעוד המאפשר הפקת לקחים), והן ברמת הקהילייה (היעדר שיתוף בידע והעצמה הדדית).

במסגרת השתתפותנו כמורה חונכת (הכותבת הראשונה) ומורה מתמחה (הכותבת השנייה) בפרויקט "רמזור לצפון" שילבנו כוחות וחווינו ביחד את היתרונות הטמונים בכתיבת מערך שיעור כמו גם את התרומה של עבודה שיתופית. העובדה שמערך שיעור נכתב בשיתוף פעולה בין מורה בעלת ניסיון בהוראת מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל לבין מורה העושה את צעדיה הראשונים בהוראה כזו, מובילה לכך שבעת כתיבת המערך ניתן להעמיק בחקר הקשיים הצפויים של תלמידים, ולמצוא פתרונות מוקדמים אפשריים.

בהרצאתנו נציג את גלגולו של אחד ממערכי השיעור שכתבנו ביחד לצורך שיעור של המתמחה, מרגע הולדתו של רעיון המערך, דרך תכנונו וכתיבתו, וכלה בשינויים שעשינו בו בעקבות יישומו בכיתה. נראה את תרומת השיח בין החונכת למתמחה להתפתחותו ולעיצובו של מערך השיעור בשלביו השונים, ונספר כיצד התהליך השיתופי של כתיבת מערכי שיעור תרם להשבחת השיעורים של כל אחת מאתנו.

לאור הניסיון שצברנו, אנו מאמינות שניתן וראוי לאמץ תהליך כזה בכל בית ספר, ובדרך זו לתמוך בשיפור הוראת המתמטיקה בד בבד עם הגדלת מספר המורים שיכולים ללמד מתמטיקה ברמת 5 יח"ל.

 

  • מצגת

על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos