בניות גאומטריות בסביבה דיגיטלית- חקר מקרה של פרחי הוראה

מרכז התרבות- אודיטוריום

אנטולי קורפטוב- מכללת לוינסקי, רגינה אובודנקו- מטח

  • תקציר: החל משנה זו מופיע בתכנית הלימודים לחטיבת הביניים הנושא "בניות גאומטריות". התכנית מציינת כי בניות הן תחום תוכן המשתלב הן עם הגישה ההיסקית הן עם תחומי התוכן הנלמדים בכיתה ט', וכי תוך כדי תכנון הפעולות המיועדות למימוש בנייה נדרשת, התלמידים יחזקו את מיומנויות ההוכחה שאליהן נחשפו לפני כן.

האם העיסוק בבניות במהלך לימוד גאומטריה אכן מקדם פיתוח חשיבה דדוקטיבית? אם כן, כיצד יש לעצב את הוראת הנושא, ומהו סוג ההוראה המתאים לקידום מטרה זו? הספרות המחקרית מציינת כי הוראת מתמטיקה בשילוב כלים טכנולוגיים מסייעת בתהליך   ההבניה של ידע מופשט במתמטיקה בכלל ובגאומטריה בפרט (Lagrange, J.B. et al., 2003). בהתבסס על כך, פותח במרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח), פרק לימוד המוקדש לנושא בניות גאומטריות בעזרת גאוגברה. השתמשנו בפרק זה בקורס גאומטריה     לפרחי הוראה המתמחים בהוראת מתמטיקה בחטיבת ביניים.

במסגרת הקורס ציפינו מהתלמידים לפתח מיומנות קונקרטית של שימוש בכלי הטכנולוגי (גאומטריה דינמית מבוססת גאוגברה), ובד בבד לפתח דימוי מנטלי שיהיה קוהרנטי עם המושג המתמטי שאנו שואפים אליו (Hershkowitz, R., 1988) – במקרה זה     המושג "בנייה גאומטרית". האינטראקציות שנצפו בקורס בין התלמידים לבין הכלי הטכנולוגי היו מגוונות ומעניינות.

בהרצאה נציג את התובנות שרכשנו בעקבות הוראת הקורס, נתייחס ליתרונות ולחסרונות של שימוש בכלים טכנולוגיים בהוראה כזו ונדון בהשלכות דידקטיות אפשריות הנובעות מכך.

 


על״ה
עלון למורי המתמטיקה

ISSN: 0792-5735 


פיצוחים
פעילויות מתמטיות למורה ולתלמיד


מאגר יישומים דינאמיים
דפי עבודה אינטראקטיביים ויישומים בגאוגברה


תוכנית מוארת חט"ב
פעילויות מתוקשבות על פי תוכנית הלימודים


תוכנית מוארת חט״ע
בקרוב...


thumbnail logos