הרצאת מליאה: 10:45-11:15
פרופ' רוזה לייקין, הפקולטה לחינוך אוניברסיטת חיפה ויו"ר ועדת המקצוע
הרצאת מליאה- 9:35-10:10
פרופסור ורד רום-קידר, ראש המחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה שימושית במכון ויצמן
תקציר: תוכנית הלימודים של התיכון מתבססת ברובה על מתמטיקה עתיקה - מתמטיקה שפותחה לפני מאות ואלפי שנים.
מה התחדש מאז? אספר מעט על המתמטיקה של ימינו - המתמטיקה עליה נכתבים מליוני מאמרים בעשרות כתבי עת בינלאומיים, המתמטיקה אותה חוקרים עשרות אלפי חברי סגל בעולם האקדמי בכל העולם, המתמטיקה המשמשת בסיס לפיתוחים טכנולוגיים רבים בעידן המודרני.
אנסה לתאר מעט מעולם המתמטיקה העכשווי - עולם רחב ועשיר שהתפצל לתתי-תחומים רבים, שכל אחד מהם ממשיך להתפתח בזכות הקהילות הענפות של המתמטיקאים העוסקות בתחומים השונים.
אדגים כיצד מפגשים בין הקהילות המדעיות בתחומים השונים במתמטיקה, במדעים השונים, במדעי החברה ובטכנולוגיה יוצרים, כל הזמן, מתמטיקה חדשה.
הרצאת מליאה- 12:15-12:30
ברק ברבי, יחידת המו"פ, מכון ברנקו וייס
תקציר: כשהייתי קטן אבא שלי היה יושב איתי והיינו פותרים יחד חידה בעיתון שנקראה "מספרים ואותיות".
זה היה תרגיל חשבוני מוצפן שאם פתרת אותו כראוי קיבלת אימרה יפה. שם אבא שלי הניח זרע קטן שצמח לאהבה גדולה.
האם אנחנו יכולים לזרוע זרעי אהבה באופן מכוון? האם כל אחד יכול להתאהב בכל דבר ובפרט נניח במספרים בפעולות ובהוכחות?
בהרצאה קצרה זו אנסה לתת תשובה מורכבת לשאלות אלו, תשובה שמביאה בחשבון את הייחוד של כל אחד מאיתנו כאדם ואת המשותף לכולנו. אעשה זאת דרך סיפורי האישי, דרך סיפורו של פרויקט חדשני במסגרת מו"פ ברנקו וייס, ודרך אנקדוטה על פרויקט הוראה בסין שמדגיש משהו עלינו, המחנכים ישראלים.
מצגת
הרצאת מליאה - 16:05-16:25
כיצד תלמידים ממצים את הפוטנציאל שלהם בחטיבה העליונה על סמך הישגיהם בחטיבת הביניים?
נורית ליפשטט, מנהלת תחום מחקרי אורך, הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך
תקציר: שיוויון הזדמנויות לכול הוא אחד הערכים המרכזיים של מערכות חינוך בעולם בכלל ובישראל בפרט. מתן שיוויון הזדמנויות מאפשר לתלמידים לפתח את כישוריהם ולממש את הפוטנציאל הטמון בהם ללא תלות בנסיבות אישיות וחברתיות כגון: מגדר, רקע חברתי-כלכלי או מוצא אתני. כך ניתן לאפשר לכל תלמיד להשתלב בעולם העבודה על פי יכולתו ורצונו, ולקדם ניעות חברתית. ואולם, בפועל ידוע כי בישראל ישנם פערים גדולים בין קבוצות אוכלוסיה שונות – פערים אשר מתחילים להיווצר כבר בשלב הגיל הרך והולכים ומתבססים עם העלייה בשלבי הגיל.
הרצאת מליאה: 10:10-10:30
איריס וולף, סמנכ"ל פדגוגיה World ORT, קדימה מדע
הרצאת מליאה: 9:20-9:35
מוהנא פארס, מתכלל התוכנית לקידום מתמטיקה ומצוינות מדעית והממונה על החינוך הדרוזי והצ'רקסי